Verkkokurssin kehittäminen käyttäjäkokemuksen kautta
Majava, Rosa (2020)
Majava, Rosa
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004024356
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004024356
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli ”8 oppituntia menestykseen” -verkkokurssin käyttäjätestaus, jonka suoritti neljä markkinointiin erikoistuvaa opiskelijaa Hämeen ammattikorkeakoulusta. Käyttäjätestauksen myötä selvitettiin olisiko kurssi soveltuva opiskelijoiden opetuskäyttöön. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi WIAone- yrityksen alaisuudessa toimiva Skillville virtuaalikoulu. Käyttäjätestaus toteutettiin opiskelijoille siitä syystä, että toimeksiantaja oli halukas laajentamaan kohderyhmäänsä yrityksistä myös oppilaitoksiin.
Työn toiminnallinen osuus koostui käyttäjätestauksesta ja työn laatijan omasta kokemuksesta kurssin suorittamisesta. Käyttäjätestaukseen osallistui neljä liiketalouden kolmannen vuoden opiskelijaa. Käyttäjätestauksen tavoitteena oli saada tietoa opiskelijoiden näkökulmasta, ajatellen kurssin sisältöä ja toimivuutta. Käyttäjätestaus toteutettiin 13.2.2020 Hämeenlinnassa. Käyttäjätestaukseen osallistuneet opiskelijat allekirjoittivat kirjallisen suostumuksen ja antoivat palautteen kurssista anonyymisti.
Tavoitteena on selvittää kurssin toimivuus ja sen sopivuus liiketalouden opiskelijoiden käyttöön. Käyttäjätestauksessa käytiin läpi kurssin sisältöä, ulkoasua, materiaaleja kuten videoita ja tehtäviä sekä yleisesti ajatuksia ”8 oppituntia menestykseen” -kurssin sopivuudesta opiskelijoille. Käyttäjätestauksen aikana kurssista kerättiin kommentteja ja huomioita, joiden avulla saatiin tärkeää tietoa kurssin soveltuvuudesta liiketalouden opiskelijoiden käyttöön. Opiskelijoiden ajatukset vastasivat paljolti myös työn tekijän ajatuksia kurssista. Näiden tulosten myötä kokonaiskuva kurssin toimivuudesta hahmottui ja toimeksiantajan on helppo lähteä kehittämään kurssia opiskelijoille halutessaan.
Työn toiminnallinen osuus koostui käyttäjätestauksesta ja työn laatijan omasta kokemuksesta kurssin suorittamisesta. Käyttäjätestaukseen osallistui neljä liiketalouden kolmannen vuoden opiskelijaa. Käyttäjätestauksen tavoitteena oli saada tietoa opiskelijoiden näkökulmasta, ajatellen kurssin sisältöä ja toimivuutta. Käyttäjätestaus toteutettiin 13.2.2020 Hämeenlinnassa. Käyttäjätestaukseen osallistuneet opiskelijat allekirjoittivat kirjallisen suostumuksen ja antoivat palautteen kurssista anonyymisti.
Tavoitteena on selvittää kurssin toimivuus ja sen sopivuus liiketalouden opiskelijoiden käyttöön. Käyttäjätestauksessa käytiin läpi kurssin sisältöä, ulkoasua, materiaaleja kuten videoita ja tehtäviä sekä yleisesti ajatuksia ”8 oppituntia menestykseen” -kurssin sopivuudesta opiskelijoille. Käyttäjätestauksen aikana kurssista kerättiin kommentteja ja huomioita, joiden avulla saatiin tärkeää tietoa kurssin soveltuvuudesta liiketalouden opiskelijoiden käyttöön. Opiskelijoiden ajatukset vastasivat paljolti myös työn tekijän ajatuksia kurssista. Näiden tulosten myötä kokonaiskuva kurssin toimivuudesta hahmottui ja toimeksiantajan on helppo lähteä kehittämään kurssia opiskelijoille halutessaan.