Dataohjattu markkinointi tuloksellisen liiketoiminnan tukena B2B-yrityksissä
Pesonen, Antti (2020)
Pesonen, Antti
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003273983
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003273983
Tiivistelmä
B2B-yritysten markkinointi on ollut perinteisesti irrallaan yrityksen muusta liiketoiminnasta. Googlen, sosiaalisen median ja muiden erilaisten alustojen aikakausi on siirtänyt ihmiset päätelaitteiden ääreen. Tämä pakottaa myös B2B-yritykset muuttumaan maailman mukana. Siksipä dataohjattu markkinointi on ja tulee olemaan B2B-yrityksissä tärkeässä roolissa. Kiinnostus sekä tarve aihetta kohtaan varmisti laadullisen tutkimuksen dataohjatusta markkinoinnista B2B-yrityksissä.
Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia erilaisia dataohjatun markkinoinnin keinoja, joita voidaan hyödyntää B2B-yrityksen tuloksellisessa dataohjatussa markkinoinnissa. Aiheeseen perehdyttiin erilaisten dokumenttien ja teoksien pohjalta. Näistä syntyi tutkimuksen teoriapohja. Kokemusperäinen tieto dataohjatun markkinoinnin keinosta syntyi teemahaastatteluista, joissa haastateltiin digitaalisen markkinoinnin asiantuntijoita, joilla oli kokemusta dataohjatusta markkinoinnista.
Tutkimusaineistosta tehdyn analyysin avulla pystyttiin osoittamaan minkälaisia hyödyllisiä
keinoja B2B-yritykset ovat hyödyntäneet omassa dataohjatussa markkinoinnissaan. Tulokset vastaavat laajasti tutkimuksen tutkimuskysymyksiin.
Dataohjattua markkinointia voidaan toteuttaa monella eri tapaa eikä siihen ole yhtä oikeaa
toteutustapaa. Tärkeimpinä keinoina nousi sisältöjen tärkeys, oman kohderyhmän tunnistaminen, mainosten kohdentaminen sekä asiakasviestinnän tärkeys. Pitäisin näitä keinoja B2B-yrityksen dataohjatun markkinoinnille tärkeinä keinoina, joiden olisi hyvä olla kunnossa ennen muiden keinojen hyödyntämistä. Tutkimuksen tuloksia on mahdollista hyödyntää myös B2C-yritysten dataohjatussa markkinoinnissa sekä tarjoamaan uusia näkökulmia muihin dataohjatun markkinoinnin toteutuksiin.
Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia erilaisia dataohjatun markkinoinnin keinoja, joita voidaan hyödyntää B2B-yrityksen tuloksellisessa dataohjatussa markkinoinnissa. Aiheeseen perehdyttiin erilaisten dokumenttien ja teoksien pohjalta. Näistä syntyi tutkimuksen teoriapohja. Kokemusperäinen tieto dataohjatun markkinoinnin keinosta syntyi teemahaastatteluista, joissa haastateltiin digitaalisen markkinoinnin asiantuntijoita, joilla oli kokemusta dataohjatusta markkinoinnista.
Tutkimusaineistosta tehdyn analyysin avulla pystyttiin osoittamaan minkälaisia hyödyllisiä
keinoja B2B-yritykset ovat hyödyntäneet omassa dataohjatussa markkinoinnissaan. Tulokset vastaavat laajasti tutkimuksen tutkimuskysymyksiin.
Dataohjattua markkinointia voidaan toteuttaa monella eri tapaa eikä siihen ole yhtä oikeaa
toteutustapaa. Tärkeimpinä keinoina nousi sisältöjen tärkeys, oman kohderyhmän tunnistaminen, mainosten kohdentaminen sekä asiakasviestinnän tärkeys. Pitäisin näitä keinoja B2B-yrityksen dataohjatun markkinoinnille tärkeinä keinoina, joiden olisi hyvä olla kunnossa ennen muiden keinojen hyödyntämistä. Tutkimuksen tuloksia on mahdollista hyödyntää myös B2C-yritysten dataohjatussa markkinoinnissa sekä tarjoamaan uusia näkökulmia muihin dataohjatun markkinoinnin toteutuksiin.