Mitä on myyvä rekrytointi ja miten sillä voidaan tehostaa rekrytointeja?
Seppänen, Valtteri (2020)
Seppänen, Valtteri
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003263978
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003263978
Tiivistelmä
Onnistuneiden rekrytointien merkitys yrityksille on suuri, joten yritykset käyttävät rekrytointiprosesseihin paljon aikaa ja rahaa. Viimeaikaiset työympäristön muutokset, kuten digitalisaatio, organisaatiorakenteiden muutokset ja talouskasvu ovat yksin ja yhdessä vaikuttaneet myös työvoiman saatavuuteen ja rekrytointien onnistumisiin. Perinteiset rekrytointimallit eivät välttämättä ole enää yhtä kilpailukykyisiä, kun yhä useammat yritykset kilpailevat pienestä määrästä osaajia. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka rekrytoijat ja rekrytointiorganisaatiot voivat hyödyntää myyntiä ja myynnillisiä elementtejä tehostaakseen rekrytointia ja löytääkseen osaavia ja organisaatioon sopivia työntekijöitä. Tutkimus tehtiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jonka aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kolmea henkilöstöalanammattilaisille tehtyä teemahaastattelua. Tutkimuksen analysoinnissa käytettiin aineistolähtöistä tapaa. Tulokset kertovat, että myyntitaidot ja myyntihenkisyys auttavat rekrytoijaa toteuttamaan onnistuneita rekrytointiprosesseja. Erityisen paljon myyntihenkisyys näkyy sosiaalisissa taidoissa ja tätä kautta luottamuksen rakentajana. Myyntihenkiset rekrytoijat koettiin myös pätevinä ja kehittymishaluisina. Rekrytoinnin tehostamisen myynnin keinoin koettiin olevan mahdollista myös yksittäisen rekrytoijan näkökulmasta. Rekrytoijalla koettiin olevan vaikutusta myös siihen, kuinka mielekkäänä työnhakijat haettua työpaikkaa pitävät. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että myyntiä ja myynninelementtejä voidaan hyödyntää rekrytointityöhön. Myynnillä ja myyntimäisellä ajattelutavalla on myös mahdollista tehostaa rekrytointiprosessia yksilötasolla ja parantaa kilpailuasemaa muita rekrytoijia kohtaan. Rekrytoinnin alusta asti myyntiä hyödyntämällä voidaan vaikuttaa siihen, että rekrytointiprosessi etenee nopeasti ja siitä seurannut rekrytointi on onnistunut.