Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Keittokioski-konseptin kehittäminen palvelumuotoilun keinoin : Case: Linnanmäki

Tuominen, Elli (2020)

 
Avaa tiedosto
Tuominen Elli.pdf (3.352Mt)
Lataukset: 


Tuominen, Elli
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003263970
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee uutta Keittokioski-palvelukonseptia, joka avautui Linnanmäen huvipuistoon
ensimmäisen kerran lokakuussa 2019. Keittokioski on täysin uusi konsepti, ja siitä
haluttiin lisää tietoa. Erityisesti tutkittiin Keittokioskin asiakkaita, asiakaskokemusta ja sen
parantamista palvelumuotoilun keinoin. Lisäksi haastateltiin henkilökuntaa, jotta voitaisiin
parantaa Keittokioski ympäristöä myös heidän näkökulmastaan. Tutkimusongelmaksi muodostui:
miten Keittokioskin toimintoja voidaan kehittää palvelumuotoilun keinoin. Siitä johdetut
tutkimuskysymykset olivat keitä käyttäjät ovat, miten tarjolla olevia tuotteita, palvelua
ja ympäristöä (tilaa, miljöötä) tulisi kehittää käyttäjien kokemuksien parantamiseksi ja
miten Keittokioskia voisi kehittää työntekijöiden työntekoa helpottavaksi ja parantavaksi.

Tutkimusta ohjasivat Tuulaniemen (2011) palvelumuotoiluprosessin suunnittelun kolme painopistettä.
Niiden avulla luotiin opinnäytetyölle oma palvelumuotoiluprosessi, jonka vaiheet
olivat: asiakas-, kilpailija- ja työntekijätiedon kerääminen ja ymmärtäminen, asiakastiedon
kokoaminen ja esittäminen sekä parannellun Keittokioski-konseptin esittäminen ja arviointi.
Tutkimusmenetelminä käytettiin haastattelua, havainnointia, laadullista kyselyä sekä
net scoutingia. Arviointiin käytettiin SWOT-analyysiä.

Näillä menetelmillä saatiin laajasti tietoa Keittokioskin kehityskohdista sekä pystyttiin luomaan
asiakasprofiilit sekä -palvelupolut. Suurimpia kehityskohteita olivat pöytäkohtaiset katokset,
keiton laadun parantaminen, kokovaihtoehdot, lisäkkeet sekä tunnistettavuus. Jokaiselle
kehityskohdalle kehitettiin konkreettinen ratkaisu. Työntekijähaastattelujen pohjalta
paranneltiin ohjeistuksia keittojen lämmityksen suhteen. Keittokioski otettiin hyvin
vastaan ja erityisesti pidettiin keiton terveellisyydestä sekä lämmittävyydestä lokakuun kylmyydessä.
 
The thesis discusses Soup Kiosk which is a new service concept that opened in October 2019 in
Linnanmäki amusement park. Soup Kiosk is a brand-new concept and more information was
needed. The thesis focused on studying the customers of Soup Kiosk, customer experience and
its improvement by using service design methods. Staff members were also interviewed to improve
Soup Kiosk’s environment from their point of view. The research problem was: how Soup
Kiosk’s operations can be developed by using service design methods. The research questions
were: who are the users of Soup Kiosk, how products, service and environment (dining space
and surroundings) should be developed to enhance customer experience and how Soup Kiosk’s
environment should be developed to ease and improve the working conditions.

The thesis structure was mostly based on Tuulaniemi’s (2011) service design processes and particularly
on the three focuses of planning. They were used to develop one’s own service design
process for the thesis. The steps were gathering customer, competitor and employee information
understanding on, collecting and presenting customer data, and developing and evaluating
an improved Soup Kiosk plan. Interviews, observation, a qualitive questionnaire and net
scouting were used as research methods. The evaluation was conducted using SWOT -analysis.

A lot of information was gained on Soup Kiosk’s targets for development by using these research
methods. Customer profiles along with customer service paths were created. The most
considerable targets for development were shades on top of tables, improving the quality of
the soup, size options, garnishes and Soup Kiosk’s recognizability. A concrete solution was created
for each target of development. Instructions for heating the soups were improved based
on employee interviews. Overall, Soup Kiosk was well received, and customers liked its healthiness
and loved the warming soup in the middle of October.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste