Onnistunut kaupallinen blogiyhteistyö
Kotivuori, Vilma; Takala, Roosa (2020)
Kotivuori, Vilma
Takala, Roosa
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003253888
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003253888
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää keinot, kuinka tuottaa onnistunutta ja tuloksellista kaupallista yhteistyötä blogissa. Tavoitteena oli tunnistaa ne elementit, jotka vaikuttavat kaupallisen yhteistyön onnistumiseen niin vaikuttajan kuin yhteistyöyrityksenkin näkökulmasta. Tarkoituksena oli myös selvittää keinot, kuinka tuottaa kiinnostavaa ja ammattimaista blogisisältöä.
Käytössä oli kvalitatiivinen tutkimusmenetelmä. Tutkimukseen kerätty aineisto hankittiin puolistrukturoidulla haastattelumenetelmällä eli teemahaastattelulla. Aineistoa varten haastateltiin viittä vaikuttajaa, jotka toimivat myös sosiaalisen median kanavissa. Lisäksi haastateltiin viittä brändien ja vaikuttajamarkkinoinnin parissa työskentelevää henkilöä. Tutkimuksen tietoperustaosiossa avattiin kaupallista yhteistyötä sekä vaikuttajamarkkinointia käsitteenä ja syvennyttiin niihin osa-alueisiin, jotka käsittelivät blogiyhteistyön keinoja. Tietoperustaosion rakentuminen perustui kirjallisuuteen, artikkeleihin, asiantuntijoiden kirjoittamiin julkaisuihin sekä arvostettujen vaikuttajien tuottamiin podcasteihin.
Tutkimustulosten mukaan tuloksellinen blogiyhteistyö edellyttää onnistuneen brand matchin eli vaikuttajan ja brändin yhteensopivuuden sekä tarkkaan määritellyt tavoitteet. Massayhteistöiden sijaan blogiyhteistöissä korostuukin erityisesti aitous, vaikuttajan persoona sekä sitoutuneisuus. Tänä päivänä monikanavaisuuden hyödyntäminen blogiyhteistöissä on ensisijaisen tärkeää, jotta yhteistyössä päästään haluttuihin päämääriin ja tuloksiin.
Tutkimuksen tuloksena selvisi pääkohdat toimivaan ja tulokselliseen blogiyhteistyöhön. Tutkimustulosten pohjalta koottiin blogiyhteistyön opas aloitteleville vaikuttajille ja vaikuttajamarkkinoinnin parissa työskenteleville henkilöille. Tutkimus toimii hyvänä työkaluna myös yrityksille, jotka ovat kiinnostuneita toteuttamaan blogiyhteistöitä. The aim of the thesis was to discover the means for producing successful and result oriented commercial collaboration in a blog. The objective was to identify the elements that have an effect on the success of a commercial collaboration, both from the perspective of the blogger and the collaborating company. The purpose was also to uncover the means for producing interesting and professional blog content.
The study used a qualitative research method. Data was gathered by conducting semi-structured interviews, more specifically theme interviews. In order to gather the needed data, five bloggers were interviewed. All the bloggers that were interviewed also influence on other social media channels. In addition, five other people who work with brands and influencer marketing took part in the interviewing process. The literature review section focused on uncovering commercial collaboration as such and the concept of influencer marketing. The literature review was based on literature, articles, publications written by experts and also podcasts produced by valued influencers.
Based on the findings, a successful blog collaboration is dependent on a good brand match, which means that the influencer and the brand are compatible and that the objectives are clearly defined. Instead of mass collaborations, what is highlighted in a blog collaboration is the authenticity, the influencer’s personality and their commitment. In order to reach the wanted goals and results, utilization of multiple channels is highly important.
As a result, the study discovered the main points for a functional and successful blog collaboration. Based on the research findings, a guide aimed for beginner bloggers and for people who work with influencer marketing was put together. The study can also work as a tool for companies who are interested in conducting blog collaborations.
Käytössä oli kvalitatiivinen tutkimusmenetelmä. Tutkimukseen kerätty aineisto hankittiin puolistrukturoidulla haastattelumenetelmällä eli teemahaastattelulla. Aineistoa varten haastateltiin viittä vaikuttajaa, jotka toimivat myös sosiaalisen median kanavissa. Lisäksi haastateltiin viittä brändien ja vaikuttajamarkkinoinnin parissa työskentelevää henkilöä. Tutkimuksen tietoperustaosiossa avattiin kaupallista yhteistyötä sekä vaikuttajamarkkinointia käsitteenä ja syvennyttiin niihin osa-alueisiin, jotka käsittelivät blogiyhteistyön keinoja. Tietoperustaosion rakentuminen perustui kirjallisuuteen, artikkeleihin, asiantuntijoiden kirjoittamiin julkaisuihin sekä arvostettujen vaikuttajien tuottamiin podcasteihin.
Tutkimustulosten mukaan tuloksellinen blogiyhteistyö edellyttää onnistuneen brand matchin eli vaikuttajan ja brändin yhteensopivuuden sekä tarkkaan määritellyt tavoitteet. Massayhteistöiden sijaan blogiyhteistöissä korostuukin erityisesti aitous, vaikuttajan persoona sekä sitoutuneisuus. Tänä päivänä monikanavaisuuden hyödyntäminen blogiyhteistöissä on ensisijaisen tärkeää, jotta yhteistyössä päästään haluttuihin päämääriin ja tuloksiin.
Tutkimuksen tuloksena selvisi pääkohdat toimivaan ja tulokselliseen blogiyhteistyöhön. Tutkimustulosten pohjalta koottiin blogiyhteistyön opas aloitteleville vaikuttajille ja vaikuttajamarkkinoinnin parissa työskenteleville henkilöille. Tutkimus toimii hyvänä työkaluna myös yrityksille, jotka ovat kiinnostuneita toteuttamaan blogiyhteistöitä.
The study used a qualitative research method. Data was gathered by conducting semi-structured interviews, more specifically theme interviews. In order to gather the needed data, five bloggers were interviewed. All the bloggers that were interviewed also influence on other social media channels. In addition, five other people who work with brands and influencer marketing took part in the interviewing process. The literature review section focused on uncovering commercial collaboration as such and the concept of influencer marketing. The literature review was based on literature, articles, publications written by experts and also podcasts produced by valued influencers.
Based on the findings, a successful blog collaboration is dependent on a good brand match, which means that the influencer and the brand are compatible and that the objectives are clearly defined. Instead of mass collaborations, what is highlighted in a blog collaboration is the authenticity, the influencer’s personality and their commitment. In order to reach the wanted goals and results, utilization of multiple channels is highly important.
As a result, the study discovered the main points for a functional and successful blog collaboration. Based on the research findings, a guide aimed for beginner bloggers and for people who work with influencer marketing was put together. The study can also work as a tool for companies who are interested in conducting blog collaborations.