Yritysasiakkaiden mielikuvat organisaatiobrändistä brändiuudistuksen jälkeen : Case: Aava & Bang Oy
Laaksonen, Essi (2020)
Laaksonen, Essi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003253883
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003253883
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää toimeksiantajan yritysasiakkaiden mielikuvia organisaatiobrändistään brändiuudistuksen jälkeen. Tehtävänä oli löytää vastaukset asetettuihin tutkimuskysymyksiin: millaisia mielikuvia Aava & Bang herättää heidän yritysasiakkaissaan, ovatko yritysasiakkaat huomanneet brändiuudistuksen ja ovatko mielikuvat yhtenäisiä yrityksen identiteetin kanssa?
Vastauksia lähdettiin etsimään kvantitatiivisen tutkimuksen avulla internetkyselyn muodossa. Kyselylomake lähetettiin kaikille asiakasrekisterissä mukana olleille yritysasiakkaille,
ja 410 asiakkaasta 75 vastasi. Kyselylomakkeen kysymykset koskivat mielikuvia, yrityksen
arvoja ja brändiuudistusta.
Tulokset osoittavat, että mielikuvat ovat pääsääntöisesti positiivisia, ja että ne ovat melko
yhteneväisiä yrityksen identiteetin kanssa, jolloin yrityksen organisaatiobrändin on myös
ehjä. Mielikuvia tutkittiin avoimen kysymyksen muodossa ja vastauksista muodostettiin
mielikuvia kuvaavat ryhmät: ammattitaitoinen, innovatiivinen, lämmin, innokas, dynaaminen,
luova ja visuaalinen, positiivinen, ihmisläheinen, laadukas, sekava, luotettava, nuorekas, raikas ja rohkea. Tuloksista kävi myös ilmi, että 39 % vastaajista oli huomannut brändiuudistuksen ja vastaajista 26 % prosenttia tunsi Aava & Bangin arvot. Mielikuvissa esiintyi hieman eroja esimerkiksi sen mukaan, kuinka kauan oli ollut Aava & Bangin asiakkaana ja mitä palveluita oli käyttänyt.
Johtopäätöksenä todetaan, että Aava & Bang on onnistunut rakentamaan itselleen toimivan organisaatiobrändin ja yritys tietää, kuinka asiat tulee hoitaa. Jatkossa yrityksen tulee
kuitenkin kiinnittää enemmän huomiota siihen, että tiedonkulku on varmasti avointa joka
suuntaan asiakkuuden kestosta tai käytetystä palvelusta riippumatta.
Vastauksia lähdettiin etsimään kvantitatiivisen tutkimuksen avulla internetkyselyn muodossa. Kyselylomake lähetettiin kaikille asiakasrekisterissä mukana olleille yritysasiakkaille,
ja 410 asiakkaasta 75 vastasi. Kyselylomakkeen kysymykset koskivat mielikuvia, yrityksen
arvoja ja brändiuudistusta.
Tulokset osoittavat, että mielikuvat ovat pääsääntöisesti positiivisia, ja että ne ovat melko
yhteneväisiä yrityksen identiteetin kanssa, jolloin yrityksen organisaatiobrändin on myös
ehjä. Mielikuvia tutkittiin avoimen kysymyksen muodossa ja vastauksista muodostettiin
mielikuvia kuvaavat ryhmät: ammattitaitoinen, innovatiivinen, lämmin, innokas, dynaaminen,
luova ja visuaalinen, positiivinen, ihmisläheinen, laadukas, sekava, luotettava, nuorekas, raikas ja rohkea. Tuloksista kävi myös ilmi, että 39 % vastaajista oli huomannut brändiuudistuksen ja vastaajista 26 % prosenttia tunsi Aava & Bangin arvot. Mielikuvissa esiintyi hieman eroja esimerkiksi sen mukaan, kuinka kauan oli ollut Aava & Bangin asiakkaana ja mitä palveluita oli käyttänyt.
Johtopäätöksenä todetaan, että Aava & Bang on onnistunut rakentamaan itselleen toimivan organisaatiobrändin ja yritys tietää, kuinka asiat tulee hoitaa. Jatkossa yrityksen tulee
kuitenkin kiinnittää enemmän huomiota siihen, että tiedonkulku on varmasti avointa joka
suuntaan asiakkuuden kestosta tai käytetystä palvelusta riippumatta.