Työyhteisöviestintä B2B-asiantuntijamyynnin tukena
Kotajärvi, Santeri (2020)
Kotajärvi, Santeri
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004014294
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004014294
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin kohdeyrityksen yritysmyyntiosaston tiedonkulkua ja työyhteisöviestintää sekä niiden vaikutusta B2B-asiantuntijamyyjän tehtävässä onnistumiseen. Kohdeyritys ja työn toimeksiantaja oli suuri suomalainen ICT-alan yhtiö ja opinnäytetyö rajattiin kohdistumaan tämän yhtiön tiettyyn yritysmyyntiosastoon. Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittamaa tämän osaston viestinnällinen nykytila ja löytää sekä konkreettisia kehitysehdotuksia sen parantamiseksi että tunnistamaan osaston parhaita viestinnällisiä nykykäytäntöjä.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsitteli opinnäytetyön kolmea suurta teemaa, eli organisaatiokulttuuria, B2B-asiantuntijamyyntiä ja työyhteisöviestintää. Opinnäytetyön teoriakokonaisuus tutustutti lukijan organisaatiokulttuurin merkitykseen työyhteisössä ja viestinnässä, avasi B2B-asiantuntijamyyjän tehtävänkuvaa ja siinä toimimisen edellytyksiä sekä kuvasi työyhteisöviestintää terminä ja ilmiönä.
Empiirinen osuus opinnäytetyöstä keskittyi henkilöstötutkimukseen, joka suoritettiin maaliskuussa 2020 kyselytutkimuksena kyseisellä myyntiosastolla. Tutkimuksen perusteella voitiin todeta, että kohdeyrityksen myyntiosaston työntekijät kokivat osaston työyhteisöviestinnän erittäin toimivana ja tärkeänä osana työssään jaksamista ja onnistumista. Tämän tutkimuksen perusteella opinnäytetyön esittämiin kysymyksiin saatiin kattavat vastaukset, joista saatiin johdettua myös konkreettisia kehitystoimenpiteitä.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsitteli opinnäytetyön kolmea suurta teemaa, eli organisaatiokulttuuria, B2B-asiantuntijamyyntiä ja työyhteisöviestintää. Opinnäytetyön teoriakokonaisuus tutustutti lukijan organisaatiokulttuurin merkitykseen työyhteisössä ja viestinnässä, avasi B2B-asiantuntijamyyjän tehtävänkuvaa ja siinä toimimisen edellytyksiä sekä kuvasi työyhteisöviestintää terminä ja ilmiönä.
Empiirinen osuus opinnäytetyöstä keskittyi henkilöstötutkimukseen, joka suoritettiin maaliskuussa 2020 kyselytutkimuksena kyseisellä myyntiosastolla. Tutkimuksen perusteella voitiin todeta, että kohdeyrityksen myyntiosaston työntekijät kokivat osaston työyhteisöviestinnän erittäin toimivana ja tärkeänä osana työssään jaksamista ja onnistumista. Tämän tutkimuksen perusteella opinnäytetyön esittämiin kysymyksiin saatiin kattavat vastaukset, joista saatiin johdettua myös konkreettisia kehitystoimenpiteitä.