Turvallisuus pop up -projekti
Korkiakangas, Emma (2020)
Korkiakangas, Emma
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004024349
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004024349
Tiivistelmä
Projektiopinnäytetyö toteutettiin Torkinmäen yläkoulussa yhteistyössä Kokkolan ensi- ja turvakoti ry:n Kriisi- ja väkivaltatyön yksikkö Väkevän kanssa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää verkostotyöskentelyä, lisätä Väkevän ja yhteistyökumppaneiden tunnettavuutta, sekä toteuttaa turvallisuus pop up -kysely Torkinmäen yläkoulun oppilaille.
Kyselyn tulosten avulla Kriisi- ja väkivaltatyön yksikkö Väkevän on tulevaisuudessa mahdollista kehittää toimintaansa oikeaan suuntaan. Nuorten vastausten perusteella oli mahdollista selvittää, mihin suuntaan nuorten turvallisuuden tilanne on kehittymässä Väkevän toiminta-alueella.
Opinnäytetyö sisälsi suunnittelua, toteutusta, arviointia ja raportointia. Opinnäytetyön toteutumista seurattiin koko projektin ajan. Tavoitteisiin pääsyä mitattiin ja arvioitiin suullisen ja kirjallisen palautteen avulla. Opinnäytetyö oli kokonaisuudessaan kehittämisprosessi, jossa yksi tavoitteista oli saada nuorilta tietoa, jonka avulla voitaisiin jatkossa kehittää asiakastyön menetelmiä, työkäytäntöjä sekä palveluprosesseja.
Torkinmäen yläkoulun oppilaiden tuloksista nousi esiin koettu fyysinen ja seksuaalinen väkivalta/ahdistelu. Osa oppilaista myös koki yksinäisyyttä. Kaikki vastaajista kokivat kodin olevan turvallinen paikka, eikä kukaan halunnut yhteydenottoa Väkevän taholta.
Kyselyn tulosten avulla Kriisi- ja väkivaltatyön yksikkö Väkevän on tulevaisuudessa mahdollista kehittää toimintaansa oikeaan suuntaan. Nuorten vastausten perusteella oli mahdollista selvittää, mihin suuntaan nuorten turvallisuuden tilanne on kehittymässä Väkevän toiminta-alueella.
Opinnäytetyö sisälsi suunnittelua, toteutusta, arviointia ja raportointia. Opinnäytetyön toteutumista seurattiin koko projektin ajan. Tavoitteisiin pääsyä mitattiin ja arvioitiin suullisen ja kirjallisen palautteen avulla. Opinnäytetyö oli kokonaisuudessaan kehittämisprosessi, jossa yksi tavoitteista oli saada nuorilta tietoa, jonka avulla voitaisiin jatkossa kehittää asiakastyön menetelmiä, työkäytäntöjä sekä palveluprosesseja.
Torkinmäen yläkoulun oppilaiden tuloksista nousi esiin koettu fyysinen ja seksuaalinen väkivalta/ahdistelu. Osa oppilaista myös koki yksinäisyyttä. Kaikki vastaajista kokivat kodin olevan turvallinen paikka, eikä kukaan halunnut yhteydenottoa Väkevän taholta.