Markkinointiviestintäsuunnitelma Kunto-Partolalle
Kassila, Kirsi (2011)
Kassila, Kirsi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011091413051
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011091413051
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli liikuntakeskus Kunto-Partolan markkinointiviestinnän suunnittelu. Yrityksessä tarvitaan suunnitelmallista markkinointiviestintää, sillä kilpailu alalla on kiristynyt. Hyvin hoidettu markkinointiviestintä on parhaimmillaan ainutlaatuinen ja arvokas kilpailuetu, jota kilpailijoiden on hankala kopioida. Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia markkinointiviestintäsuunnitelma, joka sisältää yritykselle sopivia markkinointiviestintäkeinoja. Tavoitteena oli saada aikaan sellainen markkinointi-viestintäsuunnitelma, jonka yritys voisi mahdollisesti toteuttaa käytännössä. Työn osa-tavoitteena oli yritykselle tärkeimpien kilpailijoiden selvittäminen kilpailija-analyysin avulla.
Opinnäytetyössä lähdettiin liikkeelle selvittämällä yrityksen markkinointiviestinnäntavoitteet sekä minkälainen on yrityksen markkinointiviestinnän budjetti. Tämän pohjalta aloitettiin yrityksen markkinointiviestinnän suunnittelu. Markkinoinnin ja viestinnän kirjallisuutta käytettiin opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä. Lisäksi toimeksiantaja yrityksen osaomistajaa haastateltiin. Kilpailija-analyysi ja markkinointiviestintäsuunnitelma muodostivat työn toiminnallisen osuuden.
Kilpailija-analyysissä tutkittiin pääasiassa kilpailevien yrityksien kotisivuja. Kilpailija-analyysin avulla selvisi yritykselle tärkeimmät ydinkilpailijat sekä se, että alalla on paljon kilpailua. Lisäksi kilpailijoilla on monipuolinen ja etenkin ydinkilpailijoilla on toistensa kanssa hyvin samankaltainen palvelutarjonta. Kunto-Partolalle löydettiin keihäänkärki-ominaisuudet, joita yrityksen kannattaa markkinointiviestinnässään hyödyn-tää. Yritykselle löydettiin myös sopivia markkinointiviestintäkeinoja, joista tärkeimmät olivat henkilökohtainen myyntityö ja verkkoviestintä. Imagon vahvistaminen ja investoinnit uusiin tiloihin tai uutuuksiin ovat tulevaisuudessa tärkeää.
Opinnäytetyössä käytetyn kirjallisuuden ja kilpailija-analyysin perusteella saatiin aikaan markkinointiviestinnän suunnitelma, jota yritys voi käyttää toimintansa tukena saaden siitä hyödyllistä tietoa myöhempää markkinointiviestintää varten. Kilpailija-analyysi on salassa pidettävä ja vain Kunto-Partolan tiedossa.
Opinnäytetyössä lähdettiin liikkeelle selvittämällä yrityksen markkinointiviestinnäntavoitteet sekä minkälainen on yrityksen markkinointiviestinnän budjetti. Tämän pohjalta aloitettiin yrityksen markkinointiviestinnän suunnittelu. Markkinoinnin ja viestinnän kirjallisuutta käytettiin opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä. Lisäksi toimeksiantaja yrityksen osaomistajaa haastateltiin. Kilpailija-analyysi ja markkinointiviestintäsuunnitelma muodostivat työn toiminnallisen osuuden.
Kilpailija-analyysissä tutkittiin pääasiassa kilpailevien yrityksien kotisivuja. Kilpailija-analyysin avulla selvisi yritykselle tärkeimmät ydinkilpailijat sekä se, että alalla on paljon kilpailua. Lisäksi kilpailijoilla on monipuolinen ja etenkin ydinkilpailijoilla on toistensa kanssa hyvin samankaltainen palvelutarjonta. Kunto-Partolalle löydettiin keihäänkärki-ominaisuudet, joita yrityksen kannattaa markkinointiviestinnässään hyödyn-tää. Yritykselle löydettiin myös sopivia markkinointiviestintäkeinoja, joista tärkeimmät olivat henkilökohtainen myyntityö ja verkkoviestintä. Imagon vahvistaminen ja investoinnit uusiin tiloihin tai uutuuksiin ovat tulevaisuudessa tärkeää.
Opinnäytetyössä käytetyn kirjallisuuden ja kilpailija-analyysin perusteella saatiin aikaan markkinointiviestinnän suunnitelma, jota yritys voi käyttää toimintansa tukena saaden siitä hyödyllistä tietoa myöhempää markkinointiviestintää varten. Kilpailija-analyysi on salassa pidettävä ja vain Kunto-Partolan tiedossa.