Apteekin Terveyspisteiden toiminta ja rooli terveydenhuollossa
Vapa, Minna (2020)
Vapa, Minna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004054495
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004054495
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata Apteekin Terveyspisteiden palveluita, toimintamalleja ja asemaa suhteessa julkiseen terveydenhuoltojärjestelmään. Tavoitteena oli tuoda Apteekin Terveyspisteiden toimintaa näkyväksi ja samalla luoda uusia mahdollisuuksia Terveyspiste-toiminnan kehittämiseen. Opinnäytetyössä selvitettiin ennen kaikkea mikä on Apteekin Terveyspisteen rooli terveydenhuollon kentässä ja mitä palveluja Apteekin Terveyspisteestä on mahdollista saada. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Suomen Apteekkariliiton kanssa. Opinnäytetyö on kvantitatiivinen ja aineisto kerättiin sähköisen kyselyn avulla. Suomen Apteekkariliitto lähetti sähköisen kyselyn kaikkiin (20) toukokuussa 2019 toiminnassa oleviin Apteekin Terveyspisteisiin. Kyselyyn vastasivat Apteekin Terveyspisteissä työskentelevät sairaanhoitajat. Vastauksia saatiin 14 kappaletta.
Apteekin Terveyspisteet ovat matalan kynnyksen palveluita, joihin asiakkaat voivat poiketa aikaa varaamatta tai ajanvarauksella. Palveluista yleisimmät olivat rokotukset, muut injektiot ja korvahuuhtelut. Apteekin Terveyspisteiden toiminta on organisoitu eri paikoissa eri tavoin ja yhtenäiset käytänteet vielä puuttuvat. Potilastietojärjestelmien käyttö on kirjavaa, osalla on yhteinen potilastietojärjestelmä julkisen terveydenhuollon kanssa ja osalla ei ole lainkaan sähköistä potilastietojärjestelmää. Yhteistyötä julkisen terveydenhuollon kanssa tehdään vaihtelevissa määrin.
Palvelumuotona Apteekin Terveyspiste on uusi ja hakee vielä muotoaan. Toimintaa koordinoiva Suomen Apteekkariliitto voisi ottaa selkeämmän roolin toiminnan markkinoinnissa ja organisoinnissa esimerkiksi vastuulääkärien, kuntayhteistyön järjestämisen, potilastietojärjestelmien ja poisrajattavien asiakasryhmien suhteen. Sairaanhoitajat toivoisivat myös enemmän yhteistyötä eri Terveyspisteiden välille ja koko konseptia voisi tehdä valtakunnan tasolla tunnetummaksi yhtenäisellä markkinoinnilla.
Apteekin Terveyspisteet ovat matalan kynnyksen palveluita, joihin asiakkaat voivat poiketa aikaa varaamatta tai ajanvarauksella. Palveluista yleisimmät olivat rokotukset, muut injektiot ja korvahuuhtelut. Apteekin Terveyspisteiden toiminta on organisoitu eri paikoissa eri tavoin ja yhtenäiset käytänteet vielä puuttuvat. Potilastietojärjestelmien käyttö on kirjavaa, osalla on yhteinen potilastietojärjestelmä julkisen terveydenhuollon kanssa ja osalla ei ole lainkaan sähköistä potilastietojärjestelmää. Yhteistyötä julkisen terveydenhuollon kanssa tehdään vaihtelevissa määrin.
Palvelumuotona Apteekin Terveyspiste on uusi ja hakee vielä muotoaan. Toimintaa koordinoiva Suomen Apteekkariliitto voisi ottaa selkeämmän roolin toiminnan markkinoinnissa ja organisoinnissa esimerkiksi vastuulääkärien, kuntayhteistyön järjestämisen, potilastietojärjestelmien ja poisrajattavien asiakasryhmien suhteen. Sairaanhoitajat toivoisivat myös enemmän yhteistyötä eri Terveyspisteiden välille ja koko konseptia voisi tehdä valtakunnan tasolla tunnetummaksi yhtenäisellä markkinoinnilla.