Kolmiportaisen tuen malli varhaiskasvatuksessa
Pöysti, Marika; Lintelä, Anna (2020)
Pöysti, Marika
Lintelä, Anna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004064533
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004064533
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää haastatteluiden avulla, miten kolmiportaisen tuen malli päiväkodissa toteutuu. Tarkasteltavana oli myös mallin näkyminen päiväkodin arjessa. Tavoitteena oli tuottaa lisää tietoa kolmiportaisen tuen mallista ja tuoda näkyvämmäksi konkreettisia tukitoimia.
Opinnäytetyö oli laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimusmenetelmänä käytettiin haastatteluja. Haastateltavina oli neljä erään hervantalaisen varhaiskasvatusyksikön työntekijää. Haastattelut litteroitiin. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimustuloksissa ilmeni, että kolmiportaisen tuen malli koettiin toimivaksi teoreettiseksi pohjaksi. Resurssien määrä oli vajavainen. Lapsiryhmät koettiin liian suuriksi, ja avustajia ei ollut saatavilla tarpeeksi. Kolmiportaisen tuen mallin toteutumista seurattiin jatkuvalla havainnoinnilla. Virallista arviointia toteutettiin vähintään kaksi kertaa vuodessa sekä aina tarpeen vaatiessa.
Jatkotutkimusideaksi nousi alueellisten erojen tarkastelu: miten kolmiportaisen tuen mallia toteutetaan eri varhaiskasvatusyksiköissä. Varhaiskasvatuksen työntekijöiden ääntä tulisi saada enemmän kuuluvaksi. Heiltä löytyy käytännön tieto ja taito aiheesta.
Opinnäytetyö oli laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimusmenetelmänä käytettiin haastatteluja. Haastateltavina oli neljä erään hervantalaisen varhaiskasvatusyksikön työntekijää. Haastattelut litteroitiin. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimustuloksissa ilmeni, että kolmiportaisen tuen malli koettiin toimivaksi teoreettiseksi pohjaksi. Resurssien määrä oli vajavainen. Lapsiryhmät koettiin liian suuriksi, ja avustajia ei ollut saatavilla tarpeeksi. Kolmiportaisen tuen mallin toteutumista seurattiin jatkuvalla havainnoinnilla. Virallista arviointia toteutettiin vähintään kaksi kertaa vuodessa sekä aina tarpeen vaatiessa.
Jatkotutkimusideaksi nousi alueellisten erojen tarkastelu: miten kolmiportaisen tuen mallia toteutetaan eri varhaiskasvatusyksiköissä. Varhaiskasvatuksen työntekijöiden ääntä tulisi saada enemmän kuuluvaksi. Heiltä löytyy käytännön tieto ja taito aiheesta.