Rakennusliikkeen kalustonhallinta ja käyttöönotto
Friman, Arttu (2020)
Friman, Arttu
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004064534
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004064534
Tiivistelmä
Kalustonhallinta on nykypäivänä yhä tärkeämpi aihepiiri rakennusteollisuudessa. Kalustonhallinnallisista ongelmista voivat kustannukset nousta erittäin suuriksi rakennusliikkeissä. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli parantaa rakennusliikkeiden kalustonhallintaa kartoittamalla erilaisia tapoja ja mahdollisuuksia. Erilaisten vaihtoehtojen kartoittamisen jälkeen piti valita sopivin vaihtoehto Turun Rakennustiimi Oy:lle ja ottaa se käyttöön.
Erilaisia kalustonhallintajärjestelmien toimittajia löytyi monia. Useista hallintajärjestelmistä karsittiin pintapuolisesti jatkoon sopivimmat toimijat, joiden hallintajärjestelmä vastasi alustavasti Turun Rakennustiimi Oy:n tarpeita. Näille muutamille toimijoille lähetettiin yhteydenottopyynnöt, ja sovittiin aika toimijoiden esityksille.
Palavereissa jokaisen vaihtoehdon edustajat toivat esille omat ajatuksensa ja esittelivät oman käyttöjärjestelmänsä. Näistä koottiin yhteenveto, josta selvisivät järjestelmien samankaltaisuudet, eroavuudet ja valtit. Jokaisella edustajalla oli hyvinkin samanlainen käsitys Turun Rakennustiimi Oy:n tarvitsemasta avusta. Kaikki järjestelmät olivat pintapuolisesti samantyylisiä eli kaikissa järjestelmän hallinnointi tapahtui tietokoneella nettiversiossa ja itse kalustonhallintaan liittyvä tekeminen, kuten laitteiden lukeminen, tapahtui älypuhelimen sovelluksella.
Yhteenvedon jälkeen oli aika valita sopivin kalustonhallintajärjestelmä. Järjestelmän valintaan vaikutti sen ratkaisut Turun Rakennustiimi Oy:n kalustonhallintaongelmiin, järjestelmän helppokäyttöisyys ja hinta. Suuria eroja eri järjestelmäpalveluiden välillä ei ollut ja kaikki tässä työssä tutkitut järjestelmät olisivat sopineet joillain osa-alueilla parhaiten Turun Rakennustiimi Oy:n kalustonhallintajärjestelmän toimittajaksi. Valinnaksi osoittautui Trackinno, koska sen tarjoama ratkaisu selvittää parhaiten Turun Rakennustiimi Oy:n kalustonhallintaongelmat. Equipment management is a more and more important subject in construction industry nowadays. Problems in equipment management can become very costly to construction companies. The aim of this thesis was to study different styles of equipment management and, after mapping out opportunities, pick and implement the most suitable option for a construction company called Turun Rakennustiimi Oy.
There are many different suppliers for equipment management systems. A preliminary selection narrowed the options down to a few that seemed the most suitable for Turun Rakennustiimi Oy’s needs. These companies were contacted, and meetings were scheduled to discuss the solutions.
In these meetings, the suppliers presented their systems and gave their opinions on what could be improved in Turun Rakennustiimi Oy. A summary of all systems highlighted the similarities, differences and benefits of each system. All suppliers had similar views on improvement points for Turun Rakennustiimi Oy and there were no major differences between the programs. For example, every system had a smartphone application to use in the field, and a computer program to manage and control the system.
After the research and findings, it was time to choose the best equipment management program for Turun Rakennustiimi Oy. Ease of use, solutions to current problems and price were the main reasons behind the choice. There were no big differences between the suppliers, and all systems could have been considered as best options for one area or another in Turun Rakennustiimi Oy’s equipment management.
Erilaisia kalustonhallintajärjestelmien toimittajia löytyi monia. Useista hallintajärjestelmistä karsittiin pintapuolisesti jatkoon sopivimmat toimijat, joiden hallintajärjestelmä vastasi alustavasti Turun Rakennustiimi Oy:n tarpeita. Näille muutamille toimijoille lähetettiin yhteydenottopyynnöt, ja sovittiin aika toimijoiden esityksille.
Palavereissa jokaisen vaihtoehdon edustajat toivat esille omat ajatuksensa ja esittelivät oman käyttöjärjestelmänsä. Näistä koottiin yhteenveto, josta selvisivät järjestelmien samankaltaisuudet, eroavuudet ja valtit. Jokaisella edustajalla oli hyvinkin samanlainen käsitys Turun Rakennustiimi Oy:n tarvitsemasta avusta. Kaikki järjestelmät olivat pintapuolisesti samantyylisiä eli kaikissa järjestelmän hallinnointi tapahtui tietokoneella nettiversiossa ja itse kalustonhallintaan liittyvä tekeminen, kuten laitteiden lukeminen, tapahtui älypuhelimen sovelluksella.
Yhteenvedon jälkeen oli aika valita sopivin kalustonhallintajärjestelmä. Järjestelmän valintaan vaikutti sen ratkaisut Turun Rakennustiimi Oy:n kalustonhallintaongelmiin, järjestelmän helppokäyttöisyys ja hinta. Suuria eroja eri järjestelmäpalveluiden välillä ei ollut ja kaikki tässä työssä tutkitut järjestelmät olisivat sopineet joillain osa-alueilla parhaiten Turun Rakennustiimi Oy:n kalustonhallintajärjestelmän toimittajaksi. Valinnaksi osoittautui Trackinno, koska sen tarjoama ratkaisu selvittää parhaiten Turun Rakennustiimi Oy:n kalustonhallintaongelmat.
There are many different suppliers for equipment management systems. A preliminary selection narrowed the options down to a few that seemed the most suitable for Turun Rakennustiimi Oy’s needs. These companies were contacted, and meetings were scheduled to discuss the solutions.
In these meetings, the suppliers presented their systems and gave their opinions on what could be improved in Turun Rakennustiimi Oy. A summary of all systems highlighted the similarities, differences and benefits of each system. All suppliers had similar views on improvement points for Turun Rakennustiimi Oy and there were no major differences between the programs. For example, every system had a smartphone application to use in the field, and a computer program to manage and control the system.
After the research and findings, it was time to choose the best equipment management program for Turun Rakennustiimi Oy. Ease of use, solutions to current problems and price were the main reasons behind the choice. There were no big differences between the suppliers, and all systems could have been considered as best options for one area or another in Turun Rakennustiimi Oy’s equipment management.