Hybridimoottori työkonekäytössä
Kuitunen, Jyri (2020)
Kuitunen, Jyri
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004064539
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004064539
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin, miten hybriditeknologiaa on mahdollista käyttää työkoneissa ja minkälaisia etuja sillä on polttomoottoreihin. Samala tutkittiin, minkälainen vaikutus hybriditeknologialla on moottorin polttoaineenkulutukseen ja hyötysuhteeseen. Tutkimus suoritettiin vuonna 2019 Turun ammattikorkeakoulun moottoritutkimuslaboratoriossa.
Tutkimus suoritettiin ajamalla staattisia ja dynaamisia testiajoja sähkö-diesel-hybridimoottorilla. Moottori oli Agco Power dieselmoottorista muutettu rinnakkaishybridiratkaisu.
Hybridimoottorin mittaustuloksia verrattiin dieselmoottorin tutkimusajoista saatuihin tuloksiin. Tulosten perusteella hybridimoottorilla on mahdollista saavuttaa työkoneissa hieman korkeampi suorituskyky ja polttoainetehokkuus kuin vastaavan kokoisella polttomoottorilla.
Hybriditeknologialla varustettuja työkoneita on käytössä muutamia malleja, mutta niiden osuus koko työkonekannasta on marginaalinen. Yleistyäkseen kaikenlaisissa työkoneissa hybridivoimalinjat vaativat vielä kehitystä. This bachelor thesis studied how hybrid engine technology can be utilized in nonroad working machines and what kind of benefits does it have compared to diesel engine. Thesis also studied how the usage of hybrid technology effects fuel consumption and the efficiency of diesel engine. The Research was done in 2019 at the engine research laboratory of Turku University of Applied Sciences.
The research was done by running static and dynamic test cycles with an electricdiesel hybrid engine. The engine used in the research was a parallel hybrid engine, which was converted from an Agco Power diesel engine.
The test results of the hybrid engine were then compared to the results of the diesel engine. Based on the results it is possible to achieve a slightly higher performance and better fuel economy with the hybrid engine than with the diesel engine.
Hybrid technology is used in a few models of non-road working machines but their share in the whole industry is marginal. To become more commonly used in all industry more research and product development is required.
Tutkimus suoritettiin ajamalla staattisia ja dynaamisia testiajoja sähkö-diesel-hybridimoottorilla. Moottori oli Agco Power dieselmoottorista muutettu rinnakkaishybridiratkaisu.
Hybridimoottorin mittaustuloksia verrattiin dieselmoottorin tutkimusajoista saatuihin tuloksiin. Tulosten perusteella hybridimoottorilla on mahdollista saavuttaa työkoneissa hieman korkeampi suorituskyky ja polttoainetehokkuus kuin vastaavan kokoisella polttomoottorilla.
Hybriditeknologialla varustettuja työkoneita on käytössä muutamia malleja, mutta niiden osuus koko työkonekannasta on marginaalinen. Yleistyäkseen kaikenlaisissa työkoneissa hybridivoimalinjat vaativat vielä kehitystä.
The research was done by running static and dynamic test cycles with an electricdiesel hybrid engine. The engine used in the research was a parallel hybrid engine, which was converted from an Agco Power diesel engine.
The test results of the hybrid engine were then compared to the results of the diesel engine. Based on the results it is possible to achieve a slightly higher performance and better fuel economy with the hybrid engine than with the diesel engine.
Hybrid technology is used in a few models of non-road working machines but their share in the whole industry is marginal. To become more commonly used in all industry more research and product development is required.