Työnantajan ja työntekijän oikeudet ja velvollisuudet ravintola-alan vuokratyöntekijöiden näkökulmasta
Kiiski, Enna; Kohonen, Iida (2020)
Kiiski, Enna
Kohonen, Iida
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004064552
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004064552
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoite oli tutkia, kuinka Eezyn työntekijöiden mielestä, työnantajan ja työntekijöiden oikeudet ja velvollisuudet toteutuvat ravintola-alalla. Opinnäytetyö on tehty toimeksiantona yritykselle Extremely Nice Job Oy:lle (Enjoy), nykyisin Eezy Oyj. Opinnäytetyö tehtiin syyskuu 2019 - helmikuu 2020 välisenä aikana.
Tietoperusta ja ammatillinen teoria on jaettu tässä opinnäytetyössä neljään osaan, ja ne pohjautuvat pääosin lakiin ja ravintola-alan työntekijöiden työehtosopimukseen. Ensimmäinen luku käsittelee työntekijän oikeuksia, joka pitää sisällään työehtosopimuksen, yhdenjaksoisuusperiaateen, palkan ja palkan maksun, yhdenvertaisuuden, syrjintäkiellon sekä vakuutukset. Toisessa kappaleessa käsitellään työaikalakia, joka pitää sisällään työ- ja lepoajat sekä työvuorojen peruuntumisen. Kolmannessa kappaleessa käydään läpi työn suoritusta, perehdytystä, turvallista työympäristöä, kilpailu- ja salassapitosopimusta sekä alkoholilainsäädäntöä. Neljännessä kappaleessa perehdytään työnantajan oikeuteen purkaa ja irtisanoa työsopimus sekä varoituksen antoon ja irtisanomisaikaan.
Teimme empiirisen tutkimuksen, joka suoritettiin määrällisin eli kvantitatiivisin menetelmin, koska tarkoitus oli saada konkreettisia havaintoja, joita pystyttiin numeraalisesti mittaamaan ja vertailemaan myös keskenään. Kyselytutkimus luotiin Webropol työkalulla ja analysointi sekä ristiintaulukointi tapahtui Webropolilla ja Excelillä.
Tutkimus osoitti, että Eezyllä toteutuvat hyvin työnantajan sekä työntekijöiden oikeudet ja velvollisuudet. Kehitys ideoina Eezylle nousi suurena osana nykyisten työntekijöiden aktiivisempi tukeminen, esimerkiksi työsuhdeasioissa. Opinnäytetyön tarkoitus oli nostaa hyvin toteutuneita asioita esille.
Opinnäytetyöstä on hyötyä tiedollisesti muille ravintola-alan toimijoille, niin työntekijöille kuin työnantajille.
Tietoperusta ja ammatillinen teoria on jaettu tässä opinnäytetyössä neljään osaan, ja ne pohjautuvat pääosin lakiin ja ravintola-alan työntekijöiden työehtosopimukseen. Ensimmäinen luku käsittelee työntekijän oikeuksia, joka pitää sisällään työehtosopimuksen, yhdenjaksoisuusperiaateen, palkan ja palkan maksun, yhdenvertaisuuden, syrjintäkiellon sekä vakuutukset. Toisessa kappaleessa käsitellään työaikalakia, joka pitää sisällään työ- ja lepoajat sekä työvuorojen peruuntumisen. Kolmannessa kappaleessa käydään läpi työn suoritusta, perehdytystä, turvallista työympäristöä, kilpailu- ja salassapitosopimusta sekä alkoholilainsäädäntöä. Neljännessä kappaleessa perehdytään työnantajan oikeuteen purkaa ja irtisanoa työsopimus sekä varoituksen antoon ja irtisanomisaikaan.
Teimme empiirisen tutkimuksen, joka suoritettiin määrällisin eli kvantitatiivisin menetelmin, koska tarkoitus oli saada konkreettisia havaintoja, joita pystyttiin numeraalisesti mittaamaan ja vertailemaan myös keskenään. Kyselytutkimus luotiin Webropol työkalulla ja analysointi sekä ristiintaulukointi tapahtui Webropolilla ja Excelillä.
Tutkimus osoitti, että Eezyllä toteutuvat hyvin työnantajan sekä työntekijöiden oikeudet ja velvollisuudet. Kehitys ideoina Eezylle nousi suurena osana nykyisten työntekijöiden aktiivisempi tukeminen, esimerkiksi työsuhdeasioissa. Opinnäytetyön tarkoitus oli nostaa hyvin toteutuneita asioita esille.
Opinnäytetyöstä on hyötyä tiedollisesti muille ravintola-alan toimijoille, niin työntekijöille kuin työnantajille.