Tutkimus: Tavoitteellinen myyntiprosessi
Jokelainen, Liisa (2020)
Jokelainen, Liisa
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004074627
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004074627
Tiivistelmä
Myyntiprosessi ja sen rakenne ovat peruskäsite myynnissä. Oletetaan kaikkien ymmärtävän mitä se pitää sisällään. Myyntiprosessi on pitkä ja monimutkainen tie kohti yhteistyötä asiakkaan kanssa ja se pitää sisällään monta eri vaihetta teoriassa. Kaikkiin vaiheisiin kuuluu panostaa onnistuneen myyntiprosessin saavuttamiseksi.
Tässä opinnäytetyössä käydään läpi myyntiprosessin eri vaiheet ja käydään läpi mitä ne pitävät sisällään. Kolmannessa luvussa paneudutaan vielä syvemmin prosessin myyntineuvottelu vaiheeseen. Luvussa avataan myyntineuvottelun eri vaiheet ja syvennytään eri tekniikkoihin, jotka auttavat näissä vaiheissa. Teorian tavoitteena on saada hyvä kokonaiskäsitys myyntiprosessi käsitteestä ja mitä se pitää sisällään.
Työn tutkimus osuudessa kirjoittaja tutkii ja haastattelee kokeneita B2B-myyjiä heidän myyntiprosesseistaan ja -neuvotteluistaan. Tavoitteena on saada selville käyttävätkö kokeneet myyjät nykypäivien teoriaa omassa myyntityössään.
Opinnäytetyö toteutettiin lokakuun ja maaliskuun välisenä aikana vuonna 2019-2020 ja työn tavoitteena on tuottaa lukijoilleen kokonaiskuva myyntiprosessista ja millaisia eri myyntiprosesseja on käytössä työelämässä. Opinnäytetyö käsittelee ainoastaan yritystenvälistä myyntiprosessia.
Tässä opinnäytetyössä käydään läpi myyntiprosessin eri vaiheet ja käydään läpi mitä ne pitävät sisällään. Kolmannessa luvussa paneudutaan vielä syvemmin prosessin myyntineuvottelu vaiheeseen. Luvussa avataan myyntineuvottelun eri vaiheet ja syvennytään eri tekniikkoihin, jotka auttavat näissä vaiheissa. Teorian tavoitteena on saada hyvä kokonaiskäsitys myyntiprosessi käsitteestä ja mitä se pitää sisällään.
Työn tutkimus osuudessa kirjoittaja tutkii ja haastattelee kokeneita B2B-myyjiä heidän myyntiprosesseistaan ja -neuvotteluistaan. Tavoitteena on saada selville käyttävätkö kokeneet myyjät nykypäivien teoriaa omassa myyntityössään.
Opinnäytetyö toteutettiin lokakuun ja maaliskuun välisenä aikana vuonna 2019-2020 ja työn tavoitteena on tuottaa lukijoilleen kokonaiskuva myyntiprosessista ja millaisia eri myyntiprosesseja on käytössä työelämässä. Opinnäytetyö käsittelee ainoastaan yritystenvälistä myyntiprosessia.