Arbetsvälmåendets inverkan på småföretagens resultat
Kaulbars-Staudinger, Nicole; Johansson, Elin (2020)
Kaulbars-Staudinger, Nicole
Johansson, Elin
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004084718
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004084718
Tiivistelmä
Arbetsvälmående är en aktuell fråga i dagens samhälle och det här arbetets syfte var att redogöra för de faktorer som påverkar företagets arbetsvälmående, samt hur dessa påver-kar småföretagens finansiella resultat. Som forskningsmetod användes kvalitativ forskning i form av en intervjustudie av en utvald grupp respondenter. Intervjuerna genomfördes som semi-strukturerade intervjuer. Respondenterna representerade arbetstagare i olika åld-rar, inom olika branscher samt en HR- specialist från bankvärlden som kompletterade hel-heten. Resultaten visar att användningen av HR-mätningsmetoder inte är så vanligt inom småföretag, utan de satsar på arbetsvälmående genom andra sätt. I forskningen var alla eniga om att för att uppnå ett bra resultat så måste man satsa tid och energi på arbetsvälmå-ende. Resultaten visade också att det nog satsas på arbetstagarna men att det helt enkelt är otroligt svårt att få fram tydliga och klara siffror hur detta påverkar resultatet. Det diskuterades ifall arbetsvälmående påverkar småföretagens resultat på ett positivt sätt. Även sjukfrånvaro och diverse kostnader, som uppkommer för företagen och samhället om en arbetstagare inte är kapabel att arbeta, var saker som diskuterades. Välbefinnandet på en arbetsplats är en sak som påverkar företagets konkurrenskraft och arbetstagarnas prestationsförmåga, och detta inverkar på företagets produktivitet, vinst och kundnöjdhet. Bland respondenterna sågs arbetstagarna som företagets största konkurrensmedel och det lyftes fram även brand byggandet för företaget genom att satsa på arbetsvälmående. Respondenterna såg tydliga fördelar med satsningarna på deras arbetsvälmående. De kände sig behövda och uppskattade vilket gjorde att de trivdes bättre och satsade mera på arbetet.