Mobiilipelin luonti ja kohdeyleisöt
Tatu, Hakala (2020)
Tatu, Hakala
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004074655
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004074655
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin mobiilipelien kohdeyleisöjä ja sitä, miten valitulle kohderyhmälle luodaan ja suunnitellaan mahdollisimman sopiva peli. Opinnäytetyössä tehtiin mobiilipeli Android-puhelimille Unity-pelimoottorilla. Opinnäytetyön tavoitteena oli valmistaa peli, jossa kuljetetaan palloa puhelimen gyroskoopilla ja kuljetaan rataa pitkin.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa kerrotaan 3D-mallinnuksesta ja videopelien kehitysprosessista. Teoriaosuudessa kerrotaan myös työkaluista, joita opinnäytetyön käytännön osuudessa käytettiin. Tämän lisäksi teoriaosuu-dessa tutkittiin Android-käyttöjärjestelmää ja sen soveltumista pelialustaksi sekä mobiilipelien kohderyhmiä.
Opinnäytetyön käytännön osuudessa tehtiin mobiilipeli Android puhelimille. Peli oli tarkoitus suunnitella mobiilipelien kohderyhmiä mielessä pitäen. Käytännön osuudessa käydään läpi mobiilipelin luontiprosessia, sen tuloksia ja ongelmia, joita käytännön osuudessa tulli vastaan. Käytännön osuudessa luotiin myös 3D-objekteja peliin Blender 3D-mallinnusohjelmalla. Käytännön osuuden lopussa testattiin valmistunutta peliä ja katsottiin kuinka hyvin se toimi erilaisilla puhelimilla.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi mobiilipeli, jossa on kaksi pelattavaa hahmoa ja yksi kenttä. Peliä ohjataan puhelimen kiihtyvyysanturilla gyroskoopin sijaan. Pelin ulkoasua ja vaikeustasoa säädettiin, jotta se sopisi mobiilipelien kohdeyleisölle.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa kerrotaan 3D-mallinnuksesta ja videopelien kehitysprosessista. Teoriaosuudessa kerrotaan myös työkaluista, joita opinnäytetyön käytännön osuudessa käytettiin. Tämän lisäksi teoriaosuu-dessa tutkittiin Android-käyttöjärjestelmää ja sen soveltumista pelialustaksi sekä mobiilipelien kohderyhmiä.
Opinnäytetyön käytännön osuudessa tehtiin mobiilipeli Android puhelimille. Peli oli tarkoitus suunnitella mobiilipelien kohderyhmiä mielessä pitäen. Käytännön osuudessa käydään läpi mobiilipelin luontiprosessia, sen tuloksia ja ongelmia, joita käytännön osuudessa tulli vastaan. Käytännön osuudessa luotiin myös 3D-objekteja peliin Blender 3D-mallinnusohjelmalla. Käytännön osuuden lopussa testattiin valmistunutta peliä ja katsottiin kuinka hyvin se toimi erilaisilla puhelimilla.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi mobiilipeli, jossa on kaksi pelattavaa hahmoa ja yksi kenttä. Peliä ohjataan puhelimen kiihtyvyysanturilla gyroskoopin sijaan. Pelin ulkoasua ja vaikeustasoa säädettiin, jotta se sopisi mobiilipelien kohdeyleisölle.