Sisäinen viestintä hoitotyön työyhteisössä
Laine, Ella (2020)
Laine, Ella
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004084737
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004084737
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää aikaisemmin tutkitun tiedon perus-teella, mitkä asiat vaikuttavat hyvään viestintään. Työn tavoitteena oli saada tietoa, jota voidaan hyödyntää viestinnän kehittämisessä. Työn tilaajana toimii Palvelukotiyh-distys Koskenrinne ry.
Teoriaosuudessa käsitellään viestinnän muotoja, viestintää organisaatiossa ja viestin-tää hoitotyön näkökulmasta. Opinnäytetyön menetelmä on kuvaileva kirjallisuuskat-saus. Saatu aineisto on analysoitu käyttäen sisällönanalyysiä. Tutkimuskysymys työlle oli, mitkä asiat vaikuttavat sisäisen viestinnän toimivuuteen.
Aineiston analyysin jälkeen tulokseksi saatiin, että aineiston pohjalta muodostui neljä eri teemaa: työyhteisön panostaminen viestintään, avoimuus viestinnässä, luottamus organisaatioon ja kehittämisen mahdollistaminen. Yhdistävänä teemana näille on vies-tinnän toimivuuteen vaikuttavat asiat. Johtopäätöksenä todetaan, että nämä neljä tee-maa yhdessä vaikuttavat viestinnän toimivuuteen. Työyhteisön jäsenten täytyy luoda yhteiset tavoitteet viestinnälle ja heidän on sitouduttava niihin. Avoimuus viestinnässä lisää yhteisöllisyyttä. Johdon ja esimiesten viestintätaidot ja avoimuus työntekijöitä kohtaan lisäävät luottamusta koko organisaatiota kohtaan. Viestintä on tärkeä työelä-mätaito, ja siksi sitä tulee jatkuvasti arvioida ja kehittää.
Teoriaosuudessa käsitellään viestinnän muotoja, viestintää organisaatiossa ja viestin-tää hoitotyön näkökulmasta. Opinnäytetyön menetelmä on kuvaileva kirjallisuuskat-saus. Saatu aineisto on analysoitu käyttäen sisällönanalyysiä. Tutkimuskysymys työlle oli, mitkä asiat vaikuttavat sisäisen viestinnän toimivuuteen.
Aineiston analyysin jälkeen tulokseksi saatiin, että aineiston pohjalta muodostui neljä eri teemaa: työyhteisön panostaminen viestintään, avoimuus viestinnässä, luottamus organisaatioon ja kehittämisen mahdollistaminen. Yhdistävänä teemana näille on vies-tinnän toimivuuteen vaikuttavat asiat. Johtopäätöksenä todetaan, että nämä neljä tee-maa yhdessä vaikuttavat viestinnän toimivuuteen. Työyhteisön jäsenten täytyy luoda yhteiset tavoitteet viestinnälle ja heidän on sitouduttava niihin. Avoimuus viestinnässä lisää yhteisöllisyyttä. Johdon ja esimiesten viestintätaidot ja avoimuus työntekijöitä kohtaan lisäävät luottamusta koko organisaatiota kohtaan. Viestintä on tärkeä työelä-mätaito, ja siksi sitä tulee jatkuvasti arvioida ja kehittää.