Improvisaatio aikuisten leikkinä : vuorovaikutustaitojen ja esiintymisrohkeuden kehittäminen improvisaation avulla
Kakko, Siiri (2020)
Kakko, Siiri
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004084801
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004084801
Tiivistelmä
Tavoitteena opinnäytetyössäni on osoittaa, että improvisaatio ja leikki ovat aikuisten kannalta positiivisia asioita, jotka kehittävät vuorovaikutus- ja esiintymistaitoja. Tarkastelemalla teatteri-improvisaation periaatteiden ja harjoitteiden soveltamismahdollisuuksia, pyrin selvittämään, miksi aikuisen kannattaa osallistua improvisaatiokurssille.
Lähdemateriaaleinani toimivat näyttelijä, kouluttaja Tiina Pirhosen ja teatteri-ilmaisun ohjaaja Venla Sandgrenin haastattelut sekä teatteri-improvisaatiota, sen soveltamista ja leikkiä käsittelevä kirjallisuus. Opinnäytetyössäni on läsnä pedagoginen näkökulma, sillä käsittelen aihettani myös improvisaation ohjaajan roolien ja tehtävien kautta.
Työni alussa selvitän lyhyesti, mitä kaikkea improvisaatio pitää sisällään, ja miten soveltava ja esittävä improvisaatio eroavat toisistaan. Tämän jälkeen pohdin, miksi aikuiset usein ajattelevat, että leikki olisi vain lapsille hyödyllistä ja mielekästä. Kun leikin käsitettä laajennetaan ja se rinnastetaan improvisaatioon, voidaan todeta, että sen avulla aikuinen voi kehittää monia arjessa ja työelämässä tarvitsemiaan sosiaalisia taitoja ja esiintymisrohkeuttaan.
Konkreettisiksi apukeinoiksi nousevat esimerkiksi kuunteleminen, hyväksyminen, toisen ideoiden tunnistaminen ja jatkaminen sekä statusilmaisun ymmärtäminen. Kurssin vetäjän merkitys ja vastuu kehityksen tukijana on suuri niin innostavana esimerkkinä kuin motivoijana. Määrittelenkin teatteri-ilmaisun ohjaajan roolin improvisaation parissa eräänlaiseksi ammattileikittäjäksi, jonka tulee olla valmis improvisoimaan itsekin ohjaustilanteessa ja rohkaista kurssilaisia astumaan elämysalueelle. Teatterikontekstin ulkopuolellakin improvisaatio on hyödyllinen työväline, jota voi käyttää moniin tarpeisiin niin avoimilla kursseilla kuin työyhteisöille suunnatuissa koulutuksissa. Loppupäätelmänä voi todeta, että kokemus yhdessä improvisoimisesta ja tosissaan leikkimisestä voi perustellusti edistää hyvinvointia ja itseluottamusta. The aim of my thesis is to show that the improvisation and the play, from the adults´point of view, are positive things which develop interaction and performance skills. By examining the possibilities of applying the principles and exercises of the theatre improvisation, I try to find out why it is worthwhile for the adult to participate in the improvisation course.
My source materials include interviews with actress, trainer Tiina Pirhonen and drama instructor Venla Sandgren, as well as literature on theatre improvisation, its application and play. There is a pedagogical aspect to my thesis, as I deal with my topic through the roles and tasks of the improvisation instructor.
At the beginning of the thesis I will briefly define what theatre improvisation is all about and how applied and performing improvisation differ from each other. Then I`m looking for the answer to why the adults often think that playing would only be useful and enjoyable for children. When expanding the concept of play and equating it with improvisation, can be stated that it can help to develop many of the social skills and courage to perform. Every one needs those skills in everyday life.
Listening, accepting, recognizing and pursuing another's ideas, and understanding the expression of status are examples of concrete aids. The role and responsibility of the course leader in supporting development is great both as an inspiring example and as a motivator. So, I define the role of the drama instructor in the improvisation as a kind of professional play expert who needs also to be ready to improvise in the situation and encourage the participates to step into the realm of experience. Outside the theater context, improvisation is thus a useful tool that can be used for many purposes, both in the open course and in training for work communities. In conclusion, the experience of improvising together and playing seriously can with good reason promote well-being and self-confidence.
Lähdemateriaaleinani toimivat näyttelijä, kouluttaja Tiina Pirhosen ja teatteri-ilmaisun ohjaaja Venla Sandgrenin haastattelut sekä teatteri-improvisaatiota, sen soveltamista ja leikkiä käsittelevä kirjallisuus. Opinnäytetyössäni on läsnä pedagoginen näkökulma, sillä käsittelen aihettani myös improvisaation ohjaajan roolien ja tehtävien kautta.
Työni alussa selvitän lyhyesti, mitä kaikkea improvisaatio pitää sisällään, ja miten soveltava ja esittävä improvisaatio eroavat toisistaan. Tämän jälkeen pohdin, miksi aikuiset usein ajattelevat, että leikki olisi vain lapsille hyödyllistä ja mielekästä. Kun leikin käsitettä laajennetaan ja se rinnastetaan improvisaatioon, voidaan todeta, että sen avulla aikuinen voi kehittää monia arjessa ja työelämässä tarvitsemiaan sosiaalisia taitoja ja esiintymisrohkeuttaan.
Konkreettisiksi apukeinoiksi nousevat esimerkiksi kuunteleminen, hyväksyminen, toisen ideoiden tunnistaminen ja jatkaminen sekä statusilmaisun ymmärtäminen. Kurssin vetäjän merkitys ja vastuu kehityksen tukijana on suuri niin innostavana esimerkkinä kuin motivoijana. Määrittelenkin teatteri-ilmaisun ohjaajan roolin improvisaation parissa eräänlaiseksi ammattileikittäjäksi, jonka tulee olla valmis improvisoimaan itsekin ohjaustilanteessa ja rohkaista kurssilaisia astumaan elämysalueelle. Teatterikontekstin ulkopuolellakin improvisaatio on hyödyllinen työväline, jota voi käyttää moniin tarpeisiin niin avoimilla kursseilla kuin työyhteisöille suunnatuissa koulutuksissa. Loppupäätelmänä voi todeta, että kokemus yhdessä improvisoimisesta ja tosissaan leikkimisestä voi perustellusti edistää hyvinvointia ja itseluottamusta.
My source materials include interviews with actress, trainer Tiina Pirhonen and drama instructor Venla Sandgren, as well as literature on theatre improvisation, its application and play. There is a pedagogical aspect to my thesis, as I deal with my topic through the roles and tasks of the improvisation instructor.
At the beginning of the thesis I will briefly define what theatre improvisation is all about and how applied and performing improvisation differ from each other. Then I`m looking for the answer to why the adults often think that playing would only be useful and enjoyable for children. When expanding the concept of play and equating it with improvisation, can be stated that it can help to develop many of the social skills and courage to perform. Every one needs those skills in everyday life.
Listening, accepting, recognizing and pursuing another's ideas, and understanding the expression of status are examples of concrete aids. The role and responsibility of the course leader in supporting development is great both as an inspiring example and as a motivator. So, I define the role of the drama instructor in the improvisation as a kind of professional play expert who needs also to be ready to improvise in the situation and encourage the participates to step into the realm of experience. Outside the theater context, improvisation is thus a useful tool that can be used for many purposes, both in the open course and in training for work communities. In conclusion, the experience of improvising together and playing seriously can with good reason promote well-being and self-confidence.