Miten WorkPower Oy:n arvot näkyvät vuokratyöntekijöille?
Silvennoinen, Joonas (2020)
Silvennoinen, Joonas
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004084776
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004084776
Tiivistelmä
Yrityksen arvot jäävät usein sanahelinäksi niiden määrittelemisen jälkeen. Arvojen näkyminen konkreettisina tekoina on hyvä tapa erottautua kilpailijoista. Arvojen toteutumista tutkimalla yrityksen on mahdollista kehittää toimintaansa entistä paremmaksi. Tässä opinnäytetyössä tutkitaan WorkPower Oy:n arvojen näkymistä vuokratyöntekijöiden näkökulmasta. Tutkimus on toteutettu toimeksiantona.
Työn teoreettinen viitekehys koostuu yleisesti organisaatioiden arvoista sekä arvoista käytännön työkaluna. Teoriaosuudessa kuvataan arvojohtamisen, arvojen määrittämisen ja arvojen edistämiseen liittyviä käsitteitä. Tutkimuksessa selvitetään mitkä tekijät vaikuttavat arvojen näkymiseen, miten yhteyshenkilöiden palvelussa tulee ilmi arvojen näkyminen sekä miten arvojen näkymistä voisi kehittää.
Tutkimus toteutettiin määrällistä tutkimusmenetelmää käyttäen. Tutkimusaineisto kerättiin vuokratyöntekijöille lähetettävällä sähköisellä kyselylomakkeella. Sähköposti-linkki lähetettiin 1402 vuokratyöntekijälle helmikuussa 2020 ja vastusprosentiksi muodostui 18,8%. Kyselyn tulokset analysointiin käyttäen Webropolin analysointityökaluja, Exceliä sekä SPSS-tilasto-ohjelmaa.
Tulokset kertoivat, että WorkPowerin vuokratyöntekijät ovat tällä hetkellä pääosin tyytyväisiä yrityksen toimintaan ja arvojen näkymiseen. Yrityksen kaikki arvot, tahto, välittäminen ja nopeus näkyivät vastausten perusteella tasaisesti. Tulosten analysoinnissa tuodaan esiin myös toimialojen ja kaupunkien välisiä eroja, jotta kehitystyötä olisi helpompi tehdä.
Tulevaisuudessa WorkPower voisi hyödyntää vielä enemmän vuokratyöntekijöiden kokemuksia videoiden avulla. Videot ovat hyvä tapa markkinoida ja se lisää yrityksen suosioita varsinkin nuorten keskuudessa. Yhteyshenkilöiden tulisi käyttää sosiaalista mediaa enemmän, jolloin saataisiin ilmaista näkyvyyttä yritykselle. Tulevaisuudessa arvojen näkymistä voisi tutkia teemahaastatteluiden avulla, jolloin vastauksiin saataisiin lisää syvyyttä ja haastatteluja pystyisi käyttämään myös markkinointi mielessä.
Työn teoreettinen viitekehys koostuu yleisesti organisaatioiden arvoista sekä arvoista käytännön työkaluna. Teoriaosuudessa kuvataan arvojohtamisen, arvojen määrittämisen ja arvojen edistämiseen liittyviä käsitteitä. Tutkimuksessa selvitetään mitkä tekijät vaikuttavat arvojen näkymiseen, miten yhteyshenkilöiden palvelussa tulee ilmi arvojen näkyminen sekä miten arvojen näkymistä voisi kehittää.
Tutkimus toteutettiin määrällistä tutkimusmenetelmää käyttäen. Tutkimusaineisto kerättiin vuokratyöntekijöille lähetettävällä sähköisellä kyselylomakkeella. Sähköposti-linkki lähetettiin 1402 vuokratyöntekijälle helmikuussa 2020 ja vastusprosentiksi muodostui 18,8%. Kyselyn tulokset analysointiin käyttäen Webropolin analysointityökaluja, Exceliä sekä SPSS-tilasto-ohjelmaa.
Tulokset kertoivat, että WorkPowerin vuokratyöntekijät ovat tällä hetkellä pääosin tyytyväisiä yrityksen toimintaan ja arvojen näkymiseen. Yrityksen kaikki arvot, tahto, välittäminen ja nopeus näkyivät vastausten perusteella tasaisesti. Tulosten analysoinnissa tuodaan esiin myös toimialojen ja kaupunkien välisiä eroja, jotta kehitystyötä olisi helpompi tehdä.
Tulevaisuudessa WorkPower voisi hyödyntää vielä enemmän vuokratyöntekijöiden kokemuksia videoiden avulla. Videot ovat hyvä tapa markkinoida ja se lisää yrityksen suosioita varsinkin nuorten keskuudessa. Yhteyshenkilöiden tulisi käyttää sosiaalista mediaa enemmän, jolloin saataisiin ilmaista näkyvyyttä yritykselle. Tulevaisuudessa arvojen näkymistä voisi tutkia teemahaastatteluiden avulla, jolloin vastauksiin saataisiin lisää syvyyttä ja haastatteluja pystyisi käyttämään myös markkinointi mielessä.