Huonekaluliikkeiden www-sivujen analysointi
Laakkonen, Marika (2020)
Laakkonen, Marika
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004084766
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004084766
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli kolmen suomalaisen ja kolmen englantilaisen huonekaluliikkeen www-sivujen analysointi. Suomalaiset verkkosivut, joita analysoitiin, olivat Vepsäläinen, Stemma sekä Finnish Design Shop. Englantilaiset verkkosivut, joita analysoitiin, olivat Habitat, Inside Out Living ja Furniture123. Tutkimuksen tavoitteena oli koota teoriaa verkkosivujen sisällöstä ja analysoida valittujen huonekaluliikkeiden verkkosivujen sisältöä teoriaan pohjautuen.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin markkinointiviestintää ja www-sivujen sisältöä. Markkinointiviestinnän teoriaosuus sisälsi tietoa markkinointiviestinnän tavoitteista, suunnittelusta ja kohderyhmästä sekä visuaalisesta markkinoinnista. Www-sivujen sisällön teoriaosuus sisälsi tietoa asettelusta, kuvien käytöstä, typografiasta, värien käytöstä sekä sisällöntuotannosta. Lisäksi käsiteltiin teoriaa verkkosivuista ja verkkokaupasta. Teoriaosuudessa hyödynnettiin aiheeseen liittyvää kirjallisuutta sekä internetlähteitä ja -oppaita.
Tutkimusaineisto hankittiin havainnoimalla ja tutkimalla huonekaluliikkeiden verkkosivuja. Havainnoinnissa keskityttiin verkkosivujen sisältöön, eli asetteluun, kuviin, väreihin, typografiaan ja sisällöntuotantoon.
Tutkimuksessa selvisi, että kaikkien analysoitavien huonekaluliikkeiden verkkosivujen rakenne oli hyvin samanlainen. Verkkosivut erottuivat toisistaan muun muassa värityksellä, typografialla, kuvien määrällä ja niiden sisällöllä, sekä tekstisisällöllä ja tavoilla, joilla asiakkaita puhutellaan. Maiden välisiä eroja ei juurikaan ollut, muuta kuin tuotevalikoimassa sekä kielessä, jolla asiakkaita puhuteltiin.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin markkinointiviestintää ja www-sivujen sisältöä. Markkinointiviestinnän teoriaosuus sisälsi tietoa markkinointiviestinnän tavoitteista, suunnittelusta ja kohderyhmästä sekä visuaalisesta markkinoinnista. Www-sivujen sisällön teoriaosuus sisälsi tietoa asettelusta, kuvien käytöstä, typografiasta, värien käytöstä sekä sisällöntuotannosta. Lisäksi käsiteltiin teoriaa verkkosivuista ja verkkokaupasta. Teoriaosuudessa hyödynnettiin aiheeseen liittyvää kirjallisuutta sekä internetlähteitä ja -oppaita.
Tutkimusaineisto hankittiin havainnoimalla ja tutkimalla huonekaluliikkeiden verkkosivuja. Havainnoinnissa keskityttiin verkkosivujen sisältöön, eli asetteluun, kuviin, väreihin, typografiaan ja sisällöntuotantoon.
Tutkimuksessa selvisi, että kaikkien analysoitavien huonekaluliikkeiden verkkosivujen rakenne oli hyvin samanlainen. Verkkosivut erottuivat toisistaan muun muassa värityksellä, typografialla, kuvien määrällä ja niiden sisällöllä, sekä tekstisisällöllä ja tavoilla, joilla asiakkaita puhutellaan. Maiden välisiä eroja ei juurikaan ollut, muuta kuin tuotevalikoimassa sekä kielessä, jolla asiakkaita puhuteltiin.