Myynnin ulkoistamisen hyödyt
Saarlemo, Eero (2020)
Saarlemo, Eero
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004155109
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004155109
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on tarkastella myynnin ulkoistamisen hyötyjä. Opinnäytetyö on Haaga-Helian myyntityön koulutusohjelman lopputyö. Lukija johdatellaan myynnin ulkoistamisen teoriaan, ja tutkimuksen tulokset kertovat, miten myyntiorganisaatio tuottaa arvoa asiakasyrityksilleen. Arvon tuottaminen esitetään myyntiorganisaation resurssien ja toimintatapojen avulla. Työssä esitellään myyntiorganisaation keskeinen toiminta, eli myynti ja asiakasyrityksen kytkeytyminen myyntiorganisaatioon. Asiakassuhde muodostuu yrityksen ulkoistamisprosessin kautta, joten on tärkeää tarkastella asiakassuhdetta myös alihankkijan näkökulmasta.
Tutkimuksen teoriaosuudessa lukijalle muodostetaan kuva myyntiin ja ulkoistamiseen liittyvistä keskeisistä käsitteistä ja toimintakentistä. Keskeisenä lähdemateriaalina käytetään aiempaa kotimaista ja kansainvälistä kirjallisuutta ja tutkimusta aiheista. Itse tutkimus on toteutettu laadullisella tutkimusmenetelmällä, jonka haastattelut ovat suoritettu syvähaastatteluin. Haastateltavat henkilöt ovat työssään päivittäisessä tekemisessä myynnin ulkoistamiseen liittyen, joten tieto on peräisin alan ammattilaisilta ja analysoitu lukijalle helposti ymmärrettäväksi. Työn lopputuloksena on tutkimuksen tuloksista kootut havainnot myynnin ulkoistamisen tuomista hyödyistä asiakasyritykselle. Tutkimus on tarkoitettu palvelemaan yritysten päätöksentekoa tilanteissa, joissa ne harkitsevat myynnin ulkoistamista.
Suomalaiset yritykset ovat vielä toistaiseksi suhtautuneet pidättäytyvästi myynnin ulkoistamiseen. Yritykset uskovat jostain syystä siiten, että ne pystyvät itse toteuttamaan myyntiä yhtä tehokkaasti kuin ulkoistettuna palvelunakin. Tutkimuksen tulokset kuitenkin osoittavat, että myyntiorganisaatio pystyy toteuttamaan myyntiä tehokkaasti yritykselle, joka tavoittelee liiketoiminnan kasvua markkinassa, jossa sen palvelu tai tuote kilpailee. Näin ollen tutkimuksen tuloksissa selviää myynnin ulkoistamisen hyötyjä asiakasyritykselle.
Tutkimuksen teoriaosuudessa lukijalle muodostetaan kuva myyntiin ja ulkoistamiseen liittyvistä keskeisistä käsitteistä ja toimintakentistä. Keskeisenä lähdemateriaalina käytetään aiempaa kotimaista ja kansainvälistä kirjallisuutta ja tutkimusta aiheista. Itse tutkimus on toteutettu laadullisella tutkimusmenetelmällä, jonka haastattelut ovat suoritettu syvähaastatteluin. Haastateltavat henkilöt ovat työssään päivittäisessä tekemisessä myynnin ulkoistamiseen liittyen, joten tieto on peräisin alan ammattilaisilta ja analysoitu lukijalle helposti ymmärrettäväksi. Työn lopputuloksena on tutkimuksen tuloksista kootut havainnot myynnin ulkoistamisen tuomista hyödyistä asiakasyritykselle. Tutkimus on tarkoitettu palvelemaan yritysten päätöksentekoa tilanteissa, joissa ne harkitsevat myynnin ulkoistamista.
Suomalaiset yritykset ovat vielä toistaiseksi suhtautuneet pidättäytyvästi myynnin ulkoistamiseen. Yritykset uskovat jostain syystä siiten, että ne pystyvät itse toteuttamaan myyntiä yhtä tehokkaasti kuin ulkoistettuna palvelunakin. Tutkimuksen tulokset kuitenkin osoittavat, että myyntiorganisaatio pystyy toteuttamaan myyntiä tehokkaasti yritykselle, joka tavoittelee liiketoiminnan kasvua markkinassa, jossa sen palvelu tai tuote kilpailee. Näin ollen tutkimuksen tuloksissa selviää myynnin ulkoistamisen hyötyjä asiakasyritykselle.