Sosiaalisten ja tunnetaitojen vahvistaminen hyödyntämällä Non Fighting Generation toimintamallia
Kiri, Tiina (2020)
Kiri, Tiina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004165158
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004165158
Tiivistelmä
Sosiaaliset ja tunnetaidot sekä vuorovaikutustaidot ovat vielä kehitysvaiheessa ikäryhmäs-sä 12 ¬¬– 13 vuotiaat. Usein aikuisten huoli koskee kaverisuhteita, heikkoa koulumotivaatiota ja käyttäytymiseen liittyviä ongelmia. Oppilaalle itselleen koulussa haasteita aiheuttavat ryhmäpaine ja roolin ottaminen. Opettaja on usein keinoton ja kokee tarvitsevansa ulkopuo-lista tukea selvitäkseen koulun arjesta.
Nuorisojärjestö Non Fighting Generation (NFG) toteutti Vehkalahden koulun 6. luokkalaisille pojille ryhmätoimintaa, jonka tavoitteena oli vahvistaa poikien sosiaalisia ja tunnetaitoja vuorovaikutustaitojen parantamiseksi. Kokoontumisia oli kaikkiaan kuusi kertaa ja seuranta-ryhmässäni oli neljä poikaa. Jokaisessa harjoituksessa oli eri kasvatuksellinen teema. Tee-ma liittyi arvoihin, itsetuntemukseen ja vuorovaikutukseen.
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, minkälaisia kokemuksia NFG:n toimintamalli oppi-laissa herätti, ja oliko siitä heidän käyttäytymisensä muutokselle hyötyä ja millä tavoin. Opinnäytetyö on toteutettu laadullisena tutkimuksena ja analyysimenetelmänä käytettiin teorialähtöistä viitekehystä. Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastatteluilla ja osallistu-valla ja suorahavainnoilla. Analyysin kohteeksi valikoitui myös peruskoulun opetussuunni-telma, josta ilmenee, miten sosiaalisia ja tunnetaitoja toteutetaan koulussa.
Tutkimusaineistojen pohjalta NFG:n toimintamalli sai aikaan positiivisia muutoksia. Oppilailla on tarve tulla kuulluiksi ja kertoa näkökulmiaan eri asioista. Käyttäytymisessä tapahtuneet muutokset näkyivät oppituntien työrauhan ja vuorovaikutuksen parantumisella. Koulumoti-vaation osalta muutamalle oppilaille oli tullut hyviä muutoksia. Läksyt tulevat paremmin teh-dyiksi ja kokeisiin tulee hiukan enemmän luettua. Suurin hyöty, jonka seurantaryhmä saa-vutti, oli käytöksen parantuminen opettajia kohtaan. Oppituntien häiritseminen, jankuttami-nen ja huuteleminen olivat vähentyneet. Vuorovaikutus opettajien kanssa, tuntiaktiivisuus ja työrauhan antaminen olivat myös olleet positiivisia muutoksia seurantaryhmän toimintata-voissa. Tutkimustulosten mukaisesti NFG:n toimintamallia voidaan suositella käytettäväksi kouluissa myös tulevaisuudessa. Opinnäytetyön tuloksia Haminan oppilashuolto voi hyö-dyntää valitessaan kolmannen sektorin palveluita osaksi kouluyhteisöä. Abstract
Social and emotional skills and interaction skills are still under development at the age of
12 – 13 years. The parents’ worries concern friend relationships, weak school motivation
and problems in behaviour. For the student, challenges are caused by group pressure and
role-taking at school. The youth organization Non-Fighting Generation (NFG) put into
practice to sixth - grade boys group activities, the objective of which was to reinforce social
and emotional skills to improve their interaction skills. The objective of this thesis was to
find out the of experiences from this type of the model got and to find out if it was useful for
changing behaviour.
The thesis was carried out as a qualitative research. The material of the research was
collected with theme interviews, participation and observations. The theoretical framework
discusses the development of interaction and social skills.
NFG´s method brought positive feedback in the observation group. Behaviour changes
were reflected in improved peace of mind and interaction. In terms of school motivation, a
few students made good progress. The greatest benefit was the improvement in their
behaviour towards teachers. The NFG operating model can be recommended for use in the
future. The results of the thesis can be used by the Hamina´s Student Services when
choosing third sector services as part of the school community.
Nuorisojärjestö Non Fighting Generation (NFG) toteutti Vehkalahden koulun 6. luokkalaisille pojille ryhmätoimintaa, jonka tavoitteena oli vahvistaa poikien sosiaalisia ja tunnetaitoja vuorovaikutustaitojen parantamiseksi. Kokoontumisia oli kaikkiaan kuusi kertaa ja seuranta-ryhmässäni oli neljä poikaa. Jokaisessa harjoituksessa oli eri kasvatuksellinen teema. Tee-ma liittyi arvoihin, itsetuntemukseen ja vuorovaikutukseen.
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, minkälaisia kokemuksia NFG:n toimintamalli oppi-laissa herätti, ja oliko siitä heidän käyttäytymisensä muutokselle hyötyä ja millä tavoin. Opinnäytetyö on toteutettu laadullisena tutkimuksena ja analyysimenetelmänä käytettiin teorialähtöistä viitekehystä. Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastatteluilla ja osallistu-valla ja suorahavainnoilla. Analyysin kohteeksi valikoitui myös peruskoulun opetussuunni-telma, josta ilmenee, miten sosiaalisia ja tunnetaitoja toteutetaan koulussa.
Tutkimusaineistojen pohjalta NFG:n toimintamalli sai aikaan positiivisia muutoksia. Oppilailla on tarve tulla kuulluiksi ja kertoa näkökulmiaan eri asioista. Käyttäytymisessä tapahtuneet muutokset näkyivät oppituntien työrauhan ja vuorovaikutuksen parantumisella. Koulumoti-vaation osalta muutamalle oppilaille oli tullut hyviä muutoksia. Läksyt tulevat paremmin teh-dyiksi ja kokeisiin tulee hiukan enemmän luettua. Suurin hyöty, jonka seurantaryhmä saa-vutti, oli käytöksen parantuminen opettajia kohtaan. Oppituntien häiritseminen, jankuttami-nen ja huuteleminen olivat vähentyneet. Vuorovaikutus opettajien kanssa, tuntiaktiivisuus ja työrauhan antaminen olivat myös olleet positiivisia muutoksia seurantaryhmän toimintata-voissa. Tutkimustulosten mukaisesti NFG:n toimintamallia voidaan suositella käytettäväksi kouluissa myös tulevaisuudessa. Opinnäytetyön tuloksia Haminan oppilashuolto voi hyö-dyntää valitessaan kolmannen sektorin palveluita osaksi kouluyhteisöä.
Social and emotional skills and interaction skills are still under development at the age of
12 – 13 years. The parents’ worries concern friend relationships, weak school motivation
and problems in behaviour. For the student, challenges are caused by group pressure and
role-taking at school. The youth organization Non-Fighting Generation (NFG) put into
practice to sixth - grade boys group activities, the objective of which was to reinforce social
and emotional skills to improve their interaction skills. The objective of this thesis was to
find out the of experiences from this type of the model got and to find out if it was useful for
changing behaviour.
The thesis was carried out as a qualitative research. The material of the research was
collected with theme interviews, participation and observations. The theoretical framework
discusses the development of interaction and social skills.
NFG´s method brought positive feedback in the observation group. Behaviour changes
were reflected in improved peace of mind and interaction. In terms of school motivation, a
few students made good progress. The greatest benefit was the improvement in their
behaviour towards teachers. The NFG operating model can be recommended for use in the
future. The results of the thesis can be used by the Hamina´s Student Services when
choosing third sector services as part of the school community.