Sosiaaliasiamies asiakkaan asialla : näkökulmia sosiaaliasiamiespalvelun käyttäjiltä ja toimijoilta
Sailio, Viola (2014)
Sailio, Viola
2014
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004165168
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004165168
Tiivistelmä
Tämän tutkimukseni tarkoitus oli selvittää Varsinais-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus Vasson sosiaaliasiamiespalvelua käyttäneiden asiakkaiden ja kuntien viranhaltijoiden kokemuksia palvelusta. Onko siinä onnistuttu ja missä olisi vielä kehittämistä. Lisäksi selvitän sosiaaliasiamiehinä toimivien henkilöiden näkemystä sosiaaliasiamiespalvelun tilasta ja sen kehittämisen kohteista sekä millä tavalla sosiaaliasiamiehinä työskentelevät henkilöt näkevät sosiaalihuollon asiakkaiden oikeuksien ja aseman toteutuvan ja kuinka he sitä työssään edistävät.
Suoritin tutkimuksen työharjoitteluaikanani Vassossa keväällä 2014. Vassossa oli ilmennyt tarve palautekyselyn teettämiselle ja he toivoivat sen tehtävän opiskelijatyönä. Kuntakyselyissä sosiaaliasiamiespalveluista on pyydetty palautetta, mutta sitä on saatu niukasti jos lainkaan. Asiakaspalautetta ei aiemmin ole Vassossa sosiaaliasiamiestoimintaa koskien kerätty.
Sosiaalihuollon asiakkaan asema ja oikeudet ja siihen liittyvät lait ja asetukset ohjaavat sosiaaliasiamiestoimintaa ja sosiaalihuollon palveluiden järjestämistä. Teoriapohjaa tutkimukselle hankin perehtymällä asiakkaan asemaa ja oikeuksia sääteleviin lakeihin ja sosiaaliasiamiestä sekä sosiaalialan osaamiskeskuksia koskevaan lainsäädäntöön. Perehdyin myös aiheesta tehtyyn kirjallisuuteen ja tutkimuksiin.
Tutkimus on luonteeltaan kvantitatiivinen, tosin siinä on käytetty myös kvalitatiivista tutkimusotetta aineiston hankinnassa. Aineistonkeruumenetelmänä käytin verkkokyselylomaketta ja aineiston analysoinnin suoritin sisällön analyysillä. Tutkimukseen osallistui kuusi (6) asiakasta, 17 viranhaltijaa ja 11 sosiaaliasiamiestä. Kullekin vastaajaryhmälle oli oma kyselylomakkeensa, jotka olivat keskenään erilaisia, mutta teemoiltaan samankaltaisia.
Tutkimukseni keskeisimmät tulokset ja johtopäätökset osoittivat, että sosiaaliasiamiespalveluun Vassossa oltiin pääsääntöisesti tyytyväisiä, kehittämistä tarvitaan tiedotus- ja koulutusasioissa. Sosiaaliasiamiestoimintaa yleisellä tasolla tulee yhtenäistää ja luoda valtakunnallisesti yhteneväisiä toimintamalleja, muuten sosiaaliasiamiehet eivät voi riittävän hyvin vastata lain asettamiin velvollisuuksiin sosiaalihuollon asiakkaan aseman ja oikeuksien edistäjänä. Sosiaaliasiamiestoiminta on oikeudellisesti painottunutta asiakkaan neuvontaa, tätä asiaa ei riittävän hyvin huomioida laissa asetetuissa pätevyysvaatimuksissa. Purpose of this study was to find out how Southwest Finland Centre of Expertise on Social Servise, Vasso, has succeeded to organize their Social Ombudsman services from the perspective of clients and officials. Did they managed well and what are the areas that should be improve. In addition, I’m going to find out how persons who are working as a Social Ombudsman see the status of Social Ombudsman activity and development targets of it. How they see the status and rights of clients come true and how they are promoting them in their work.
I did my study at spring 2014 when I was doing my practical training of social services there. In Vasso they had never collected feedback from Social Ombusdmans clients and now had come the need to make such. They wanted that student would execute the survey.
The status and rights of social welfare clients and the related laws and settings are guiding Social Ombudsman activity and how the social services must be treated. The theoretical knowledge I acquires by studying the laws that provide status and rights of clients of social services, Social Ombudsman and Centre of Expertise on Social Welfare. I search as much as possible information about the subject from the literature and previous studies.
The study was a quantitative research, though I used qualitative approach when I collected my material. I collected my material using online survey. I analysed the data using the content analysis. In the research participated six (6) clients, 17 officials and 11 Social Ombudsmen. Every group of respondents got their own questionnaires, which were all different, but the themes were similar.
My main results and conclusions showed that Vasso’s Ombudsman Services were produced quite well. Clients and officials were mostly satisfied, but information and education should be increased. Social Ombudsman activities in generally should me more united. It´s only way to respond to the obligations, which the law sets to Social Ombudsman as a promoter of client´s status and rights. Activity of Social Ombudsman is legally-oriented counseling, but it has not been sufficiently recognized in the law that defines the competence of Social Ombudsman.
Suoritin tutkimuksen työharjoitteluaikanani Vassossa keväällä 2014. Vassossa oli ilmennyt tarve palautekyselyn teettämiselle ja he toivoivat sen tehtävän opiskelijatyönä. Kuntakyselyissä sosiaaliasiamiespalveluista on pyydetty palautetta, mutta sitä on saatu niukasti jos lainkaan. Asiakaspalautetta ei aiemmin ole Vassossa sosiaaliasiamiestoimintaa koskien kerätty.
Sosiaalihuollon asiakkaan asema ja oikeudet ja siihen liittyvät lait ja asetukset ohjaavat sosiaaliasiamiestoimintaa ja sosiaalihuollon palveluiden järjestämistä. Teoriapohjaa tutkimukselle hankin perehtymällä asiakkaan asemaa ja oikeuksia sääteleviin lakeihin ja sosiaaliasiamiestä sekä sosiaalialan osaamiskeskuksia koskevaan lainsäädäntöön. Perehdyin myös aiheesta tehtyyn kirjallisuuteen ja tutkimuksiin.
Tutkimus on luonteeltaan kvantitatiivinen, tosin siinä on käytetty myös kvalitatiivista tutkimusotetta aineiston hankinnassa. Aineistonkeruumenetelmänä käytin verkkokyselylomaketta ja aineiston analysoinnin suoritin sisällön analyysillä. Tutkimukseen osallistui kuusi (6) asiakasta, 17 viranhaltijaa ja 11 sosiaaliasiamiestä. Kullekin vastaajaryhmälle oli oma kyselylomakkeensa, jotka olivat keskenään erilaisia, mutta teemoiltaan samankaltaisia.
Tutkimukseni keskeisimmät tulokset ja johtopäätökset osoittivat, että sosiaaliasiamiespalveluun Vassossa oltiin pääsääntöisesti tyytyväisiä, kehittämistä tarvitaan tiedotus- ja koulutusasioissa. Sosiaaliasiamiestoimintaa yleisellä tasolla tulee yhtenäistää ja luoda valtakunnallisesti yhteneväisiä toimintamalleja, muuten sosiaaliasiamiehet eivät voi riittävän hyvin vastata lain asettamiin velvollisuuksiin sosiaalihuollon asiakkaan aseman ja oikeuksien edistäjänä. Sosiaaliasiamiestoiminta on oikeudellisesti painottunutta asiakkaan neuvontaa, tätä asiaa ei riittävän hyvin huomioida laissa asetetuissa pätevyysvaatimuksissa.
I did my study at spring 2014 when I was doing my practical training of social services there. In Vasso they had never collected feedback from Social Ombusdmans clients and now had come the need to make such. They wanted that student would execute the survey.
The status and rights of social welfare clients and the related laws and settings are guiding Social Ombudsman activity and how the social services must be treated. The theoretical knowledge I acquires by studying the laws that provide status and rights of clients of social services, Social Ombudsman and Centre of Expertise on Social Welfare. I search as much as possible information about the subject from the literature and previous studies.
The study was a quantitative research, though I used qualitative approach when I collected my material. I collected my material using online survey. I analysed the data using the content analysis. In the research participated six (6) clients, 17 officials and 11 Social Ombudsmen. Every group of respondents got their own questionnaires, which were all different, but the themes were similar.
My main results and conclusions showed that Vasso’s Ombudsman Services were produced quite well. Clients and officials were mostly satisfied, but information and education should be increased. Social Ombudsman activities in generally should me more united. It´s only way to respond to the obligations, which the law sets to Social Ombudsman as a promoter of client´s status and rights. Activity of Social Ombudsman is legally-oriented counseling, but it has not been sufficiently recognized in the law that defines the competence of Social Ombudsman.