Rakenteisen kirjaamisen toteutuminen terveyskeskussairaalan vuodeosastolla
Kylä-Kaila, Sini (2020)
Kylä-Kaila, Sini
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004175222
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004175222
Tiivistelmä
Hoitotyön rakenteinen kirjaaminen vie ison osan ajasta ammattihenkilöillä terveydenhuollossa. Hoitotyön rakenteiseen kirjaamiseen on kehitetty oma kansallinen kirjaamismalli. Kirjaamismallin tarkoituksena on yhtenäistää kirjaaminen niin erikoisairaanhoidossa kuin perusterveydenhuollossa ja julkisella sekä yksityisellä sektorilla. Yhtenevä, systemaattinen ja rakenteinen tapa kirjata parantaa potilasturvallisuutta, hoidon jatkuvuutta, työhyvinvointia, ammattihenkilöiden ajankäyttöä työssä, potilaan ja työntekijä oikeusturvaa, tiedon uudelleen käytettävyyttä ja siitä on hyötyä myös organisaatiotasolla esimerkiksi hoidon laadun arvioinnissa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa hoitotyön rakenteisen kirjaamisen taso eräässä terveydenhuollon organisaatiossa. Työn tehtävänä oli selvittää, miten rakenteinen kirjaaminen toteutuu organisaatiossa, ja millaisia puutteita rakenteisessa kirjaamisessa esiintyy. Tavoitteena oli edistää potilasturvallisuutta, hoidon jatkuvuutta ja ammattihenkilöiden ajankäyttöä työssä. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä erään perusterveydenhuollon terveyskeskussairaalan vuodeosaston kanssa. Työ oli laadullinen ja aineisto analysoitiin hoitotyön kirjaamisen auditointimallilla. Aineistona käytettiin 16 potilaan hoitotyön kirjauksia ja hoitotyön suunnitelmia seitsemän päivän ajalta aamu- ja iltavuoroista.
Opinnäytetyön tuloksissa oli havaittavissa suurta hajontaa, sillä tuloksissa esiintyi sekä lain vaatiman tason alittavia että kiitettävälle tasolle yltäviä potilaskirjauksia. Toteutusta oli kirjattu paljon, mutta arviointia heikosti. Arviointia oli kirjattu paljolti myös toteutukselle varattuun kohtaan. Hoitotyön suunnitelmat olivat puutteellisia, ja niitä oli hyödynnetty huonosti kirjaamisessa. FinCC-luokituksen käyttö oli haastavaa. Tulokset ovat samansuuntaisia kuin muissa vastaavissa tutkimuksissa on havaittu. Rakenteisen kirjaamisen havaittiin toteutuvan keskimäärin tyydyttävällä tasolla.
Työn tuloksia voidaan hyödyntää kirjaamisen kehittämissuunnitelman laatimisessa. Lisää tutkimusta kuitenkin vaaditaan. Ammattihenkilöt ja organisaatio hyötyisivät myös kirjaamisen koulutuksesta ja sen jälkeisestä samankaltaisesta tutkimusinterventiosta auditointimallia käyttäen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa hoitotyön rakenteisen kirjaamisen taso eräässä terveydenhuollon organisaatiossa. Työn tehtävänä oli selvittää, miten rakenteinen kirjaaminen toteutuu organisaatiossa, ja millaisia puutteita rakenteisessa kirjaamisessa esiintyy. Tavoitteena oli edistää potilasturvallisuutta, hoidon jatkuvuutta ja ammattihenkilöiden ajankäyttöä työssä. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä erään perusterveydenhuollon terveyskeskussairaalan vuodeosaston kanssa. Työ oli laadullinen ja aineisto analysoitiin hoitotyön kirjaamisen auditointimallilla. Aineistona käytettiin 16 potilaan hoitotyön kirjauksia ja hoitotyön suunnitelmia seitsemän päivän ajalta aamu- ja iltavuoroista.
Opinnäytetyön tuloksissa oli havaittavissa suurta hajontaa, sillä tuloksissa esiintyi sekä lain vaatiman tason alittavia että kiitettävälle tasolle yltäviä potilaskirjauksia. Toteutusta oli kirjattu paljon, mutta arviointia heikosti. Arviointia oli kirjattu paljolti myös toteutukselle varattuun kohtaan. Hoitotyön suunnitelmat olivat puutteellisia, ja niitä oli hyödynnetty huonosti kirjaamisessa. FinCC-luokituksen käyttö oli haastavaa. Tulokset ovat samansuuntaisia kuin muissa vastaavissa tutkimuksissa on havaittu. Rakenteisen kirjaamisen havaittiin toteutuvan keskimäärin tyydyttävällä tasolla.
Työn tuloksia voidaan hyödyntää kirjaamisen kehittämissuunnitelman laatimisessa. Lisää tutkimusta kuitenkin vaaditaan. Ammattihenkilöt ja organisaatio hyötyisivät myös kirjaamisen koulutuksesta ja sen jälkeisestä samankaltaisesta tutkimusinterventiosta auditointimallia käyttäen.