Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

NAÏA THE MUSICAL: Fantasiapuvustuksen- ja lavastuksen suunnittelu kansainvälisessä työryhmässä

Kolmkant, Triin (2020)

 
Avaa tiedosto
Kolmkant_Triin.pdf (5.430Mt)
Lataukset: 


Kolmkant, Triin
2020
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004175268
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on Naïa the Musical -fantasiamusikaalin puvustuksen ja lavastuksen suunnittelu ja toteutus. Työn tavoitteena oli luoda toimiva ja visuaalisesti mielenkiintoinen puvustus ja lavastus vedenalaiseen fantasiamaailmaan mahdollisimman paljon kierrätysmateriaaleja hyödyntäen. Musikaalia esitettiin syyskuussa 2019 Tristan Bates -teatterissa Lontoon West Endissä osana Embrace-musikaalifestivalia.
Työn tavoitteena oli selvittää, miten kansainvälisen työryhmän kanssa kommunikointi vaikutti työprosessiin sekä miten työryhmän vaihteleva työpanos vaikutti suunnittelijan työhön. Päätavoitteena oli selvittää, miten näistä haasteista huolimatta suunnitella ja toteuttaa toimiva puvustus ja lavastus. Työn lähtökohtina toimivat tilaajan eli työryhmän toiveet ja tarpeet. Tutkimus perehtyy suunnittelijan ja työn tilaajan väliseen vuorovaikutukseen. Työssä avataan erityisesti työn suunnittelu- ja toteutusprosessia kansainvälisyyden ja kommunikoinnin näkökulmasta. Opinnäytetyössä tutkitaan työryhmän välisen kommunikoinnin tärkeyttä sekä miten Naïa-työryhmän jäsenien kulttuuritausta sekä työhistoria vaikuttivat käsityksiin estetiikasta, työmenetelmistä, työnlaadusta, kommunikoinnista ja työn lopputuloksesta.
Opinnäytetyössä käytetään teemahaastattelua sekä Koskennurmi-Sivosen (2002) tekijä-käyttäjämallia suunnittelu- ja toteutusvaiheen analysoinnissa. Tekijä-käyttäjämalli kehitettiin alun perin käsityötuotteen suunnitteluun, mutta tässä työssä analyysimallin avulla selvitetään puvustuksessa ja lavastuksessa huomioitavat tekijät sekä lähtökohdat samalla perehtyen työryhmän väliseen yhteistyöhön. Analyysimallin avulla selvitetään, kuinka valmis puvustus ja lavastus onnistuivat annetuissa tavoitteissaan.
Työn lopputuloksena syntyi visuaalisesti näyttävä ja yhtenäinen puvustus- ja lavastuskokonaisuus. Puvustus ja lavastus saivat kiitosta sekä yleisöltä että taiteellisilta johtajilta ja näyttelijöiltä. Analyysimallin avulla käytiin koko suunnittelu- ja toteutusprosessi yksityiskohtaisesti läpi, jotta työssä perehdyttäisiin laajasti eri osa-alueisiin. Tutkimuksesta voi olla hyötyä suunnittelijalle, joka toimii osana kansainvälistä työryhmää.
 
The objective of this thesis was to design costumes and the set for a fantasy musical called “Naïa the Musical”. The aim was to create functional, visually interesting costume and set design for an underwater fantasy world utilising recycled materials where possible. The musical, which was part of the Embrace musical festival, was performed in September 2019 in Tristan Bates theatre in London’s West End.

The purpose was to examine how communication within an international team impacted the work process and how the team’s variable contribution had an influence on designer output. The main objective was to investigate how to design and produce functional costumes and set when team members have varying backgrounds. The study was based on the team's expectations and needs. It explores the subjects of design and production process from the aspects of international team-work and communication. The study examines the importance of communication within the team and how the production team members’ cultural background and work history affected their opinions on aesthetics, work methods, work quality, communication and results.

The thesis applies semi-structured interview and Koskennurmi-Sivonen’s (2002) analysis method to analyse the design and implementation process. The analysis method was originally developed for the design process of hand-crafted products but in this study the method is used to examine the aspects of the costume and set design elements by observing collaboration within the team. With the help of the method, it can be discovered how the final designs meet with the given objectives.
The result was a visually beautiful, coherent costume and set design. The feedback from the art directors, audience and performers was positive. The use of analysis method ensured that the whole design and construction process was reviewed in detail. This study might be beneficial to designers working as part of an international team.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste