Kotiutuminen sairaalahoidosta asiakkaan näkökulmasta tarkasteltuna
Mitronen, Marjo; Solmula, Pirjo (2011)
Mitronen, Marjo
Solmula, Pirjo
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011091613073
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011091613073
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe kotiuttamisesta asiakkaan näkökulmasta oli työelämälähtöinen ja se tuli Keuruun kaupungin vanhustyönjohtajalta. Tarkoituksena oli selvittää, miten asiakkaat olivat kokeneet kotiuttamisensa sairaalahoidosta.
Onnistunut sairaalasta kotiutuminen edellyttää suunnittelua ja arviointia asiakkaan voimavaroista ja avuntarpeesta ennen kotiutttamista. Lyhentyneet hoitoajat ja kiristyneet resurssit tuovat haastetta kotiuttamisprosessiin. Vastuu kuntoutuksesta jää usein asiakkaalle, omaisille tai kotihoidolle.
Kotihoidolla tulee olla valmius ottaa asiakkaita päivittäin vastaan. Tähän tarpeeseen Keuruulle perustettiin kotihoitoon kotiutustiimi tammikuussa 2010, jossa työskentelee sairaanhoitaja ja lähihoitaja.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin teema-haastattelujen avulla maaliskuussa 2011. Haastatteluun osallistui kuusi kotiutushoitajan asiakasta, jotka olivat hiljattain kotiutuneet sairaalahoidosta. Aineisto analysoitiin laadullisella sisällönanalyysilla.
Asiakkaiden kokemukset kotiuttamisestaan olivat pääsääntöisesti positiivisia. Kotiutuminen oli ollut joissakin tapauksissa kiireinen ja se oli suunniteltu puutteellisesti. Opinnäytetyö osoitti asiakaslähtöisen kotiutumisen suunnittelun tärkeäksi lähtökohdaksi onnistuneelle kotona selviytymiselle sairaalassaolon jälkeen. Toimintakykyä ja kuntoutumista edistäviksi tekijöiksi haastateltavat kokivat kotiutustiimin tiiviin yhteistyön ja palvelujen systemaattisemman kartoituksen.
Opinnäytetyössä saatuja tuloksia voidaan hyödyntää kotiutustiimin toiminnan kehittämiseen
Onnistunut sairaalasta kotiutuminen edellyttää suunnittelua ja arviointia asiakkaan voimavaroista ja avuntarpeesta ennen kotiutttamista. Lyhentyneet hoitoajat ja kiristyneet resurssit tuovat haastetta kotiuttamisprosessiin. Vastuu kuntoutuksesta jää usein asiakkaalle, omaisille tai kotihoidolle.
Kotihoidolla tulee olla valmius ottaa asiakkaita päivittäin vastaan. Tähän tarpeeseen Keuruulle perustettiin kotihoitoon kotiutustiimi tammikuussa 2010, jossa työskentelee sairaanhoitaja ja lähihoitaja.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin teema-haastattelujen avulla maaliskuussa 2011. Haastatteluun osallistui kuusi kotiutushoitajan asiakasta, jotka olivat hiljattain kotiutuneet sairaalahoidosta. Aineisto analysoitiin laadullisella sisällönanalyysilla.
Asiakkaiden kokemukset kotiuttamisestaan olivat pääsääntöisesti positiivisia. Kotiutuminen oli ollut joissakin tapauksissa kiireinen ja se oli suunniteltu puutteellisesti. Opinnäytetyö osoitti asiakaslähtöisen kotiutumisen suunnittelun tärkeäksi lähtökohdaksi onnistuneelle kotona selviytymiselle sairaalassaolon jälkeen. Toimintakykyä ja kuntoutumista edistäviksi tekijöiksi haastateltavat kokivat kotiutustiimin tiiviin yhteistyön ja palvelujen systemaattisemman kartoituksen.
Opinnäytetyössä saatuja tuloksia voidaan hyödyntää kotiutustiimin toiminnan kehittämiseen