Laatuvastaava Tykslabissa
Tamminen, Mari (2020)
Tamminen, Mari
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004215563
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004215563
Tiivistelmä
Kliinisten laboratorioiden laatujärjestelmien ja laatutyön kehittäminen tukee laboratorion menestymistä laatumittauksissa ja laboratorioiden laatustandardien vaatimusten täyttämisessä. Kehittämistoimien kohdistamisen koko laboratorion testausprosessin kattavaan laatujärjestelmään, laatuindikaattoreiden tehokkaaseen käyttöön sekä sopivan laatutyön kehittämismenetelmän käyttöönotto ovat näitä tavoitteita tukevia toimenpiteitä. Standardi SFS-EN ISO 15189 edellyttää, että laboratoriolla on oltava laatupolitiikka sekä laatutavoitteet ja -suunnitelmat. Laboratoriopalveluiden jatkuva parantaminen sisältyy laatupolitiikkaan. Osana jatkuvaa parantamista Tykslabissa haluttiin luoda kuvaus laatuvastaavan tehtävistä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli määrittää laatuvastaavan tehtävät Tykslabissa. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa perehdytyskortti laatuvastaavan tehtäviin.
Tutkimus toteutettiin kehittämistutkimuksena, jonka tuotoksena muodostettiin laatuvastaavan perehdytyskortti Tykslabin käyttöön. Aineisto hankittiin suorittamalla kaksi erillistä teemahaastattelua käyttäen samaa haastattelurunkoa. Haastattelut toteutettiin Tykslabin laatupäällikön yksilöhaastatteluna sekä focus group-haastatteluna Tykslabin aluepäällikkökokouksessa marraskuussa 2018. Haastattelun teemat käsittelivät laatuvastaavan tehtäviä, laatuvastaavan tarvitsemia resursseja sekä laatuvastaavan tuomaa hyötyä ja sijoittumista Tykslabissa. Haastatteluista saatu aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Aineiston perusteella Tykslabin laatuvastaavan tehtäviksi muodostuivat dokumenttien hallintaan, sisäisiin auditointeihin, asiakassuhteisiin ja asiakaspalautteisiin liittyviä tehtäviä sekä laadun kehittämiseen ja seurantaan liittyviä tehtäviä. Laatuvastaavan tehtävään liittyvinä aiheina nousivat esiin laatuvastaavan vaatimat resurssit, tiedonvälittämisen tärkeys, yhdenmukaisten työtapojen vahvistamisen merkitys ja laatutyön tukena toimimisen tarve. Jatkokehittämisen myötä laatuvastaavan tehtäviä tullaan tarkentamaan tästä ensimmäisestä vaiheesta saatujen kokemusten perusteella.
Tutkimus toteutettiin kehittämistutkimuksena, jonka tuotoksena muodostettiin laatuvastaavan perehdytyskortti Tykslabin käyttöön. Aineisto hankittiin suorittamalla kaksi erillistä teemahaastattelua käyttäen samaa haastattelurunkoa. Haastattelut toteutettiin Tykslabin laatupäällikön yksilöhaastatteluna sekä focus group-haastatteluna Tykslabin aluepäällikkökokouksessa marraskuussa 2018. Haastattelun teemat käsittelivät laatuvastaavan tehtäviä, laatuvastaavan tarvitsemia resursseja sekä laatuvastaavan tuomaa hyötyä ja sijoittumista Tykslabissa. Haastatteluista saatu aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Aineiston perusteella Tykslabin laatuvastaavan tehtäviksi muodostuivat dokumenttien hallintaan, sisäisiin auditointeihin, asiakassuhteisiin ja asiakaspalautteisiin liittyviä tehtäviä sekä laadun kehittämiseen ja seurantaan liittyviä tehtäviä. Laatuvastaavan tehtävään liittyvinä aiheina nousivat esiin laatuvastaavan vaatimat resurssit, tiedonvälittämisen tärkeys, yhdenmukaisten työtapojen vahvistamisen merkitys ja laatutyön tukena toimimisen tarve. Jatkokehittämisen myötä laatuvastaavan tehtäviä tullaan tarkentamaan tästä ensimmäisestä vaiheesta saatujen kokemusten perusteella.