Sosiaalisen median markkinointi yritystä perustettaessa
Vikström, Minna (2020)
Vikström, Minna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004225624
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004225624
Tiivistelmä
Sosiaalisen median markkinointi, myöhemmin somemarkkinointi, on nykypäivää ja jollei yritys ole läsnä somessa, ei se käytännössä ole olemassa. Uudella yrittäjällä on perustamisvaiheessa paljon asioita muistettavana ja hoidettavana. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kokeilla käytännössä uuden yrityksen markkinoinnin aloittamista somessa. Valmis opinnäytetyö toimii oppaana uusille yrittäjille markkinoinnin aloittamiseen somekanavilla.
Tässä opinnäytetyössä käydään ensin läpi sosiaalisen median teoriaa ja tutustutaan yrityksen perustamiseen somemarkkinoinnin näkökulmasta. Työssä perehdytään oikeiden somekanavien valintaan, niiden perustamiseen, optimointiin ja markkinoinnin aloittamiseen. Lopuksi käydään läpi somemarkkinointia i4designille ja pohditaan somekanavien toimivuutta perustettavan yrityksen ainoana markkinointikanavana.
Case-yrityksenä opinnäytetyössä oli toiminimi i4design, jonka markkinointi perustui tämän opinnäytetyön ohjeisiin ja suosituksiin. Materiaalia tätä opinnäytetyötä varten on kerätty yrityksen perustamisesta asti ja somekanavien toimintaa on seurattu marraskuusta 2019. Opinnäytetyössä käytetään esimerkkejä i4designin perustamisesta sekä markkinoinnista somessa.
Tässä opinnäytetyössä käydään ensin läpi sosiaalisen median teoriaa ja tutustutaan yrityksen perustamiseen somemarkkinoinnin näkökulmasta. Työssä perehdytään oikeiden somekanavien valintaan, niiden perustamiseen, optimointiin ja markkinoinnin aloittamiseen. Lopuksi käydään läpi somemarkkinointia i4designille ja pohditaan somekanavien toimivuutta perustettavan yrityksen ainoana markkinointikanavana.
Case-yrityksenä opinnäytetyössä oli toiminimi i4design, jonka markkinointi perustui tämän opinnäytetyön ohjeisiin ja suosituksiin. Materiaalia tätä opinnäytetyötä varten on kerätty yrityksen perustamisesta asti ja somekanavien toimintaa on seurattu marraskuusta 2019. Opinnäytetyössä käytetään esimerkkejä i4designin perustamisesta sekä markkinoinnista somessa.