Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

AJONEUVOJEN VAIHTOEHTOISET POLTTOAINEET LAIVAN PALOHENKILÖSTÖN NÄKÖKULMASTA

Wallenius, Tom (2020)

Avaa tiedosto
Opinnäytetyö (1.783Mt)
Lataukset: 


Wallenius, Tom
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004235697
Tiivistelmä
Tiivistelmä

Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia sähkö- ja kaasuautojen paloturvallisuutta ja sammutusmenetelmiä aluksen palohenkilöstön näkökulmasta. Aihevalintaan vaikuttivat toimeksiantajan tarpeet sekä omakohtainen kokemus paloturva-alalta maapuolella.

Sähkö- ja kaasukäyttöiset autot tulevat väistämättä yleistymään aluksilla ja varsinkin autolautoilla sekä matkustaja-aluksilla ne muodostavat täysin uudenlaisia paloturvallisuusriskejä. Kaasu- ja sähköautojen sammutuksesta tekee normaalia haastavampaa se, että esimerkiksi sähköauton litiumioniakut voivat syttyessään laukaista kemiallisen reaktion, jota kutsutaan myös nimellä terminen karkaaminen. Tämä tarkoittaa litiumioniakuilla sitä, että akku syttyy ja palaa hallitsemattomasti. Kaasuautoissa sitä vastoin huonokuntoiset tankit saattavat aiheuttaa räjähdysvaaran.

Opinnäytetyössä keskityttiin pääasiassa aluksen palohenkilöstön konkreettisiin mahdollisuuksiin toimia sähkö- tai kaasuauton palotilanteessa. Tavoitteeksi työlle asetettiin tiedonhankinta akku- ja kaasupalojen riskeistä, mahdolliset sammutus- ja palorajausmenetelmät sekä palohenkilöstön toimintaa palotilanteessa tukeva tutkimus.

Tässä opinnäytetyössä käytettiin pääosin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Menetelmää voidaan kutsua myös kartoittavaksi tutkimukseksi eli kenttä- ja tapaustutkimukseksi.

Tutkimustuloksena voidaan pitää tässä tutkimuksessa toteamusta, että sähkö- ja kaasuautojen sammutukseen, varsinkaan aluksilla, ei ole vielä kehitetty toimivaa ja yksiselitteistä ratkaisua. Siitä huolimatta kehitys etenee lujaa vauhtia ja tulevaisuus näyttää, tuleeko painopiste olemaan akuston turvallisuuden vai sammutuskaluston kehityksessä.

Tämän tutkimuksen hyödyt tulevat olemaan ongelmien kautta mahdollisten ratkaisujen löytyminen. Parhaassa tapauksessa tämä tutkimus parantaa alusten paloturvallisuutta ja tarjoaa opetusmateriaalia tulevaisuudelle.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste