Bankernas betydande roll för att tilltala unga vuxna att placera
Rosenius, Annette; Holmström, Sophia (2020)
Rosenius, Annette
Holmström, Sophia
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004235736
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004235736
Tiivistelmä
Det här examensarbetet undersöker huruvida bankerna tilltalar unga vuxna att placera. Syftet med arbetet är att ur en kritisk synvinkel undersöka hur väl bankerna når kundgruppen med hjälp av sina kommunikationskanaler. Därav lägger undersökningen tyngd på att i teoridelen utreda unga vuxnas investeringsbeteende, samt hur väl bankerna kontrar kundgruppens behov och kriterier för att uppnå riktlinjer gentemot på vilket sätt kommunikationen mellan bankerna och unga vuxna kan förbättras. Arbetet avgränsas med att fokusera på unga vuxna finländare i huvudstadsregionen i åldern 22-32år. Utgående från arbetets teoretiska del ansågs en kvalitativ forskningsstrategi i form av en fokusgrupp som metodval vara lämpligast. Fokusgruppen bestod av totalt 12 respondenter som valdes ut på basis av kön, ålder, bakgrund samt livserfarenheter som ansågs relevanta till forskningsfrågan. Fokusgruppstillfället ordnades hemma hos en av moderatorna och diskussionen bandades in i form av en audiovisuell inspelning. Rådatan bearbetades därefter med hjälp av transkriberings programmet AmberScript. I resultatet framkom det att barriären till att börja placera påverkas av flera olika faktorer. Den kanske mest relevanta faktorn ur bankernas perspektiv och som de har möjlighet att påverka, är unga vuxnas känsla av osäkerhet och brist av information. Kundgruppen unga vuxna saknar tydlig och klar vägledning till olika placeringsalternativ. Resultatet påvisade även att unga vuxna inte är specifikt riskbenägna utan föredrar en lägre avkastning framom en högre risk, detta i korrelation med deras bristande information och kunskapsförmåga.