Greta Thunbergin viestintä ja vaikuttaminen
Soininen, Salla (2020)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Soininen, Salla
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004235740
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004235740
Tiivistelmä
Ilmastokeskustelu on ajankohtaisempaa kuin koskaan ja sen tärkeys on kasvanut ilmastonmuutoksen vaikutusten vahvistuttua ympäri maailmaa. Nuori ilmastoaktivisti Greta Thunberg on saanut maailman nuorten äänen ja huolen kuuluviin planeettamme tilasta. Tutkimalla ilmastokeskustelun keulahahmoja, kuten Thunbergia, voidaan oppia paljon viestintätaitojen tarjoamista mahdollisuuksista kuin myös niiden vaikutuksista ihmisiin.
Tämän tutkimustyyppisen opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää kuinka toimivaksi ja vaikuttavaksi ilmastoaktivisti Greta Thunbergin viestintä on koettu hänen ikäistensä keskuudessa sekä millaisia vaikutuksia sillä on ollut heihin. Opinnäytetyö oli kaksiosainen ja sen ensimmäisessä osassa tutkittiin kvalitatiivisin menetelmin, kuten sisällönanalyysilla, Greta Thunbergin ympärillä olevaa ilmiötä sekä viestinnän eri keinoja analysoimalla hänen esiintymistään ja sosiaalisen median käyttöä. Toisessa osiossa suoritettiin kvantitatiivinen tutkimus, jonka tavoitteena oli selvittää, oliko nuorten ajatusmaailma ja toimintatavat muuttuneet Thunbergin viestinnän ansiosta. Opinnäytetyössä otettiin myös selvää siitä kuinka nuoret kokivat hänen mahdollisuuksistansa vaikuttaa ilmastopolitiikkaan.
Tutkimuskysely toteutettiin Webropol-lomakkeella ja tutkimusaineiston kerääminen ajoittui kahdelle eri kyselykierrokselle. Kyselyä jaettiin Helsingin Töölön yhteiskoulun lukiolaisille ja Kuopion Lyseon lukion opiskelijoille syksyn 2019 aikana. Vastauksia 16-19-vuotiailta opiskelijoilta saatiin yhteensä 290, joista 109 Helsingistä ja 175 Kuopiosta. Kyseisistä vastaajista 76 % oli naisia ja 22 % miehiä. Suurimmat erot tuloksissa näkyivät naisten ja miesten vastausten välillä, eikä niinkään alueellisten erojen seurauksena.
Tutkimus osoittaa, että varsinkin nuoret naiset ovat kiinnostuneita aiheesta ja he kokevat Greta Thunbergin viestinnän toimivaksi uskoen enemmän myös hänen mahdollisuuksiinsa vaikuttaa ilmastopolitiikassa. Tulokset osoittavat että Thunberg on vaikuttanut positiivisesti 46 %: iin vastaajista. Hän on lisännyt nuorten tietoisuutta ilmastonmuutoksesta sekä sen seurauksista ja saanut heidät muuttamaan toimintatapojaan ympäristöystävällisemmiksi. Opiskelijat korostivat samaistuttavuutta, tunteellisia puheita ja tekoja, kuten lakkoilua syiksi Thunbergin viestinnän tehokkuudelle ja vaikuttavuudelle. Debate surrounding climate change is more current now than it has ever been before and the importance of such discourse has grown in tandem with the more apparent consequences of climate change. The young climate activist Greta Thunberg has echoed the voices of the world’s youth along with their concerns about the state of our planet. By studying the leading figures within climate debate, like Thunberg, we can learn a lot about the possibilities that communication skills have to offer, as well as their impact on people.
The purpose of this thesis was to interpret the effectiveness of Greta Thunberg’s communication among her peers and audience. The study consisted of two parts: the initial explores Thunberg’s diverse mediums of communication through qualitative analyses of her performances and her use of social media; in the following section, a quantitative study was conducted to determine whether her communication had changed the mindset and behavior of young people and how they felt about her potential to influence on climate policy.
The survey was conducted by using a Webropol form and the collection of research materials took place throughout two different rounds. The questionnaire was distributed to students in Helsinki, Töölö and Kuopio, Lyseo Upper Secondary schools during the autumn of 2019. A total of 290 responses were received from students aged 16-19, 109 of which were from Helsinki and 175 from Kuopio. Of those respondents, 76 % were women and 22 % men. The biggest differences in results were between women and men, and not regional differences.
The study indicates that young women in particular are more interested in this topic and find Thunberg’s ways of communication effective, also believing more in her potential to influence climate policies. The results show that Thunberg has positively influenced 46 % of the respondents. She has increased their awareness of climate change, as well as its consequences, and influenced their actions to reflect a more environmentally friendly lifestyle. Students placed emphasis on the factors of her relatability of age, emotionally charged speeches, and actions, such as strikes, as contributions to her effectiveness.
Tämän tutkimustyyppisen opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää kuinka toimivaksi ja vaikuttavaksi ilmastoaktivisti Greta Thunbergin viestintä on koettu hänen ikäistensä keskuudessa sekä millaisia vaikutuksia sillä on ollut heihin. Opinnäytetyö oli kaksiosainen ja sen ensimmäisessä osassa tutkittiin kvalitatiivisin menetelmin, kuten sisällönanalyysilla, Greta Thunbergin ympärillä olevaa ilmiötä sekä viestinnän eri keinoja analysoimalla hänen esiintymistään ja sosiaalisen median käyttöä. Toisessa osiossa suoritettiin kvantitatiivinen tutkimus, jonka tavoitteena oli selvittää, oliko nuorten ajatusmaailma ja toimintatavat muuttuneet Thunbergin viestinnän ansiosta. Opinnäytetyössä otettiin myös selvää siitä kuinka nuoret kokivat hänen mahdollisuuksistansa vaikuttaa ilmastopolitiikkaan.
Tutkimuskysely toteutettiin Webropol-lomakkeella ja tutkimusaineiston kerääminen ajoittui kahdelle eri kyselykierrokselle. Kyselyä jaettiin Helsingin Töölön yhteiskoulun lukiolaisille ja Kuopion Lyseon lukion opiskelijoille syksyn 2019 aikana. Vastauksia 16-19-vuotiailta opiskelijoilta saatiin yhteensä 290, joista 109 Helsingistä ja 175 Kuopiosta. Kyseisistä vastaajista 76 % oli naisia ja 22 % miehiä. Suurimmat erot tuloksissa näkyivät naisten ja miesten vastausten välillä, eikä niinkään alueellisten erojen seurauksena.
Tutkimus osoittaa, että varsinkin nuoret naiset ovat kiinnostuneita aiheesta ja he kokevat Greta Thunbergin viestinnän toimivaksi uskoen enemmän myös hänen mahdollisuuksiinsa vaikuttaa ilmastopolitiikassa. Tulokset osoittavat että Thunberg on vaikuttanut positiivisesti 46 %: iin vastaajista. Hän on lisännyt nuorten tietoisuutta ilmastonmuutoksesta sekä sen seurauksista ja saanut heidät muuttamaan toimintatapojaan ympäristöystävällisemmiksi. Opiskelijat korostivat samaistuttavuutta, tunteellisia puheita ja tekoja, kuten lakkoilua syiksi Thunbergin viestinnän tehokkuudelle ja vaikuttavuudelle.
The purpose of this thesis was to interpret the effectiveness of Greta Thunberg’s communication among her peers and audience. The study consisted of two parts: the initial explores Thunberg’s diverse mediums of communication through qualitative analyses of her performances and her use of social media; in the following section, a quantitative study was conducted to determine whether her communication had changed the mindset and behavior of young people and how they felt about her potential to influence on climate policy.
The survey was conducted by using a Webropol form and the collection of research materials took place throughout two different rounds. The questionnaire was distributed to students in Helsinki, Töölö and Kuopio, Lyseo Upper Secondary schools during the autumn of 2019. A total of 290 responses were received from students aged 16-19, 109 of which were from Helsinki and 175 from Kuopio. Of those respondents, 76 % were women and 22 % men. The biggest differences in results were between women and men, and not regional differences.
The study indicates that young women in particular are more interested in this topic and find Thunberg’s ways of communication effective, also believing more in her potential to influence climate policies. The results show that Thunberg has positively influenced 46 % of the respondents. She has increased their awareness of climate change, as well as its consequences, and influenced their actions to reflect a more environmentally friendly lifestyle. Students placed emphasis on the factors of her relatability of age, emotionally charged speeches, and actions, such as strikes, as contributions to her effectiveness.