Esimiestyön merkitys henkilöstön motivoinnissa ja sitouttamisessa
Saxén, Linh (2020)
Lataukset:
Saxén, Linh
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004245769
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004245769
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö kuvaa kirjoittajan henkilökohtaista oppimatkaa kohti laadukkaaseen esimiestyöhön. Portfoliotyyppisen opinnäytetyön tarkoituksena on avata tutkimusongelmaa teorian kautta, jonka pohjalta kirjoittaja myöhemmin reflektoi omia taitojaan. Esimiestyö ja sen haasteet ovat opiskelun myötä alkaneet kiinnostamaan kirjoittajaa. Idea opinnäytetyön aiheeseen syntyi kirjoittajan omista kiinnostuksen kohteista, omista kokemuksista sekä tulevaisuuden haaveista.
Opinnäytetyön viitekehys koostuu myynnin johtamisesta, motivaatiosta sekä sitoutumisesta. Yhdessä nämä muodostavat kattavan kokonaisuuden, kun mietitään esimiestyön merkitystä henkilöstön sitouttamisessa ja motivoinnissa. Tietoperustassa on tarkoitus selventää, mitkä ovat ne tekijät, jotka ovat esimiestyössä keskeisiä onnistuneen myynnin johtamisessa. Lisäksi työssä nostetaan esille ne keinot, jotka esimies voi käyttää omassa toimintatavassaan vaikuttaakseen paremmin yrityksen työntekijöiden motivoitumiseen sekä sitoutumiseen. Tarkoitus on löytää ratkaisuja, joiden avulla esimies voi johtaa henkilöstöä tämän päivän suorituskeskeisessä työympäristössä niin, että yritys menestyy ja että työntekijöiden motivoiminen sekä heidän kannustamisensa ovat eduksi yrityksen suorituskyvylle.
Opinnäytetyön portfolio-osiossa tavoitteena on kuvata, mitä johtamisen taitoja kirjoittaja on omaksunut koulusta ja työelämästä. Teorian sekä reflektoinnin pohjalta, kirjoittaja tarkastelee omia taitojaan ja vahvuuksiaan ja sitä, missä hänellä olisi vielä kehittymisen varaa. Tarkasti harkittu teoriapohja sekä kriittinen analysointi tukee opinnäytetyön loppuun laadittua konkreettista kehityssuunnitelmaa.
Opinnäytetyö aloitettiin myöhään lokakuussa 2019 ja valmistui huhtikuussa 2020. Työn todellinen kesto oli kaiken kaikkiaan kuusi kuukautta. Prosessi sisälsi työn valmistelun, kuten aiheen sekä aikataulun suunnittelun, tietoperustan kirjoittamisen sekä työn lopullisen viimeistelyn.
Opinnäytetyön viitekehys koostuu myynnin johtamisesta, motivaatiosta sekä sitoutumisesta. Yhdessä nämä muodostavat kattavan kokonaisuuden, kun mietitään esimiestyön merkitystä henkilöstön sitouttamisessa ja motivoinnissa. Tietoperustassa on tarkoitus selventää, mitkä ovat ne tekijät, jotka ovat esimiestyössä keskeisiä onnistuneen myynnin johtamisessa. Lisäksi työssä nostetaan esille ne keinot, jotka esimies voi käyttää omassa toimintatavassaan vaikuttaakseen paremmin yrityksen työntekijöiden motivoitumiseen sekä sitoutumiseen. Tarkoitus on löytää ratkaisuja, joiden avulla esimies voi johtaa henkilöstöä tämän päivän suorituskeskeisessä työympäristössä niin, että yritys menestyy ja että työntekijöiden motivoiminen sekä heidän kannustamisensa ovat eduksi yrityksen suorituskyvylle.
Opinnäytetyön portfolio-osiossa tavoitteena on kuvata, mitä johtamisen taitoja kirjoittaja on omaksunut koulusta ja työelämästä. Teorian sekä reflektoinnin pohjalta, kirjoittaja tarkastelee omia taitojaan ja vahvuuksiaan ja sitä, missä hänellä olisi vielä kehittymisen varaa. Tarkasti harkittu teoriapohja sekä kriittinen analysointi tukee opinnäytetyön loppuun laadittua konkreettista kehityssuunnitelmaa.
Opinnäytetyö aloitettiin myöhään lokakuussa 2019 ja valmistui huhtikuussa 2020. Työn todellinen kesto oli kaiken kaikkiaan kuusi kuukautta. Prosessi sisälsi työn valmistelun, kuten aiheen sekä aikataulun suunnittelun, tietoperustan kirjoittamisen sekä työn lopullisen viimeistelyn.