Motivoivan haastattelun elementit: Opetuspodcast simulaatioiden ennakkomateriaaliksi
Lyytikäinen, Sara (2020)
Lyytikäinen, Sara
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004245770
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004245770
Tiivistelmä
Huonot kokemukset ja vastoinkäymiset saattavat järkyttää ihmismielen tasapainoa ja ajaa ihmisen kriisitilanteeseen. Tämä voi suistaa ihmisen mielenterveydellisiin ongelmiin tai päihteiden väärinkäyttöön. Mielenterveys- ja päihdepalveluiden apua tarvitsevat asiakkaat vaativat terveydenhuollon ammattilaistenerityisosaamista, johon hoitotyön ammattilaisen on kyettävä vastaamaan. Erilaisten työskentelymetodien hallitseminen mahdollistaa paremman hoidon ja luo mahdollisesti tulevaisuudessa myös henkisesti ja fyysisesti parempivointisia ihmisiä.
Motivoivaa haastattelua käytetään yleisenä työmenetelmänä mielenterveys- ja päihdetyössä. Se vaatii jatkuvaa harjoittelua, itsensä kehittämistä ja kouluttautumista. Motivoivan haastattelun perustaa käydään läpi jo hoitotyön koulutuksessa. Mielenterveys- ja päihdehoitotyön opintojaksolla perehdytään motivoivan haastattelun elementteihin, eli avoimiin kysymyksiin, reflektoivaan kuunteluun ja lyhyiden yhteenvetojen tekemiseen. Elementtien käyttöä harjoitellaan konkreettisesti oppimissimulaatioissa, jotta oppiminen olisi mahdollisimman tehokasta.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa opetuspodcastlähetys motivoivan haastattelun elementeistä simulaatioiden opiskelumateriaaliksi Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun (XAMK) hoitotyön lehtori Anetta Väänäselle. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli auttaa hoitotyön opiskelijoita saavuttamaan mielenterveys- ja päihdehoitotyön opintojakso asettamat osaamistavoitteet, samalla vahvistaen ja kehittäen opiskelijoiden ammattiosaamista mielenterveys- ja päihdetyössä.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus toteutettiin luomalla podcastlähetys motivoivan haastattelun elementeistä, joka tullaan luovuttamaan hoitotyön lehtori Anetta Väänäselle. Opiskelua tukemaan tarkoitettujen podcastien avulla voidaan edistää opiskelijoiden auditiivista oppimista, niiden ollessa helpommin sisäistettäviä kuin esimerkiksi visuaalisia ärsykkeitä sisältävät videotallenteet. Bad experiences and adversities may shake the balance of mind and drive one to a crisis. This can lead to mental health problems or substance abuse. Clients with mental health problems or substance abuse need special care to which the health care professionals must have competence with. Mastering different working methods on that field of competence enables better care and even improves the wellbeing of people in the future.
Motivational interviewing is one of the usual working methods used whilst working with people with mental health problems or substance abuse. Mastering it as a working method requires continuous training, education and self-developing. The basics of motivational interviewing is a part of the mental health work and work with substance abuse study program in universities of applied sciences. Students are taught about the elements of motivational interviewing which are open questions, reflective listening and making short summaries. Nursing students also practice using the elements by participating in learning simulations to make the learning of the working method as effective as possible.
This bachelor’s thesis was executed as a practical bachelor’s thesis. The object of it was to develop a learning podcast of the elements of motivational interviewing as study material for simulations for the course of mental health work and work with substance abuse at South-Eastern Finland university of applied sciences (XAMK). The objective of the bachelor’s thesis was to help nursing students achieve the required competence set by the course and to strengthen and develop student’s professional competence in the field of mental health work and work with substance abuse.
The practical part of the bachelor’s thesis was executed by developing a podcast of the elements of motivational interviewing. Learning podcasts can help improve the auditory learning of students, because they are easier to assimilate than for example videoclips that also contain visual irritants. The podcast will be handed over to Anetta Väänänen, who works as a care work lecturer at XAMK.
Motivoivaa haastattelua käytetään yleisenä työmenetelmänä mielenterveys- ja päihdetyössä. Se vaatii jatkuvaa harjoittelua, itsensä kehittämistä ja kouluttautumista. Motivoivan haastattelun perustaa käydään läpi jo hoitotyön koulutuksessa. Mielenterveys- ja päihdehoitotyön opintojaksolla perehdytään motivoivan haastattelun elementteihin, eli avoimiin kysymyksiin, reflektoivaan kuunteluun ja lyhyiden yhteenvetojen tekemiseen. Elementtien käyttöä harjoitellaan konkreettisesti oppimissimulaatioissa, jotta oppiminen olisi mahdollisimman tehokasta.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa opetuspodcastlähetys motivoivan haastattelun elementeistä simulaatioiden opiskelumateriaaliksi Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun (XAMK) hoitotyön lehtori Anetta Väänäselle. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli auttaa hoitotyön opiskelijoita saavuttamaan mielenterveys- ja päihdehoitotyön opintojakso asettamat osaamistavoitteet, samalla vahvistaen ja kehittäen opiskelijoiden ammattiosaamista mielenterveys- ja päihdetyössä.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus toteutettiin luomalla podcastlähetys motivoivan haastattelun elementeistä, joka tullaan luovuttamaan hoitotyön lehtori Anetta Väänäselle. Opiskelua tukemaan tarkoitettujen podcastien avulla voidaan edistää opiskelijoiden auditiivista oppimista, niiden ollessa helpommin sisäistettäviä kuin esimerkiksi visuaalisia ärsykkeitä sisältävät videotallenteet.
Motivational interviewing is one of the usual working methods used whilst working with people with mental health problems or substance abuse. Mastering it as a working method requires continuous training, education and self-developing. The basics of motivational interviewing is a part of the mental health work and work with substance abuse study program in universities of applied sciences. Students are taught about the elements of motivational interviewing which are open questions, reflective listening and making short summaries. Nursing students also practice using the elements by participating in learning simulations to make the learning of the working method as effective as possible.
This bachelor’s thesis was executed as a practical bachelor’s thesis. The object of it was to develop a learning podcast of the elements of motivational interviewing as study material for simulations for the course of mental health work and work with substance abuse at South-Eastern Finland university of applied sciences (XAMK). The objective of the bachelor’s thesis was to help nursing students achieve the required competence set by the course and to strengthen and develop student’s professional competence in the field of mental health work and work with substance abuse.
The practical part of the bachelor’s thesis was executed by developing a podcast of the elements of motivational interviewing. Learning podcasts can help improve the auditory learning of students, because they are easier to assimilate than for example videoclips that also contain visual irritants. The podcast will be handed over to Anetta Väänänen, who works as a care work lecturer at XAMK.
