Jazztanssin harjoittelun hyödyt joukkuevoimistelijoiden lajiharjoittelun tukena
Tuunainen, Janika (2020)
Tuunainen, Janika
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004265915
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004265915
Tiivistelmä
Tämä tutkielma on tanssinopettajatutkinnon (AMK) pedagogisen opinnäytetyön kirjallinen osio. Tutkielma käsittelee jazztanssin harjoittelun vaikutusta osana joukkuevoimistelijoiden oheisharjoittelua.
Opinnäytetyön sisältö koostuu opetuskokeilusta voimisteluseurassa Elixiria Sport. Teksti pohjautuu pääosin oppilaiden ja yhteistyötiimin kokemuksiin ja havainnointeihin. Teoreettinen viitekehys perustuu tanssin ja voimistelun kirjallisuuteen. Opetuskokeiluun osallistui Elixiria Sportin edustusjoukkue Elixiria Jr.
Opinnäytetyön tavoitteena on hyödyntää jazztanssia osana joukkuevoimistelijoiden lajiharjoittelua ja tuoda esille voimistelulle tyypillisiä ominaisuuksia, joita voidaan kehittää jazztanssin avulla. Tavoitteena on luoda pitkän tähtäimen oheisharjoittelu. Opetuskokeilun tavoitteina oli vahvistaa voimistelijoiden esiintyjyyttä ja heittäytymistä sekä monipuolistaa liikelaatuja.
Tutkielmassa kirjoittaja avaa lähtökohtia ja tavoitteita työlleen. Tutkielman teoreettisessa osuudessa käsitellään lyhyesti joukkuevoimistelun ja jazztanssin historiaa, niihin liitettyjä tyylillisiä elementtejä ja lajien yhtymäkohtia. Opinnäytetyön neljännessä luvussa avataan opetuskokeilua. Kirjoittaja avaa opetuskokeilun lähtökohtia, tarkastelee opetuksen toteutumista sekä opetuskokeilujaksosta tehtyjä huomioita ja kokemuksia. Luvussa kirjoittaja tarkastelee jazztanssin toimivuutta joukkuevoimistelijoiden lajiharjoittelun tukena. Viides luku toimii yhteenvetona opinnäytetyön havainnoille ja kokemuksille.
Tutkielman tarkoituksena on tuoda ilmi joukkuevoimistelun ja jazztanssin yhtymäkohdat ja jazztanssin hyödyllisyys joukkuevoimistelijoiden oheisharjoitteena. Tutkimuksen tärkeimpänä havaintona on ollut huomata, että jazztanssin avulla voidaan kehittää monipuolisesti joukkuevoimistelussa vaadittavia elementtejä sekä vahvistaa ilmaisua ja eläytymistä. Tutkielmassa tulee esille urheilijan motivaation ylläpitäminen sekä monipuolisen harjoittelun merkitys. This study is written as a fulfillment of the Dance Teacher Degree / Bachelor of Dance at the Turku University of Applied Sciences. The study researches the impact of jazz dance training as a part of aesthetic group gymnastics training.
The study collected data from research which was made at the Elixiria Sport, located in Tampere, Finland, and includes the theory of dance as an art and gymnastics. Elixiria Sport´s representative team Elixiria Jr. participated in the teaching experiment.
The goal of this research is to utilize jazz dance as a part of aesthetic group gymnastics and to highlight the characteristics of gymnastics that can be developed with jazz dance. The goal is to create long-term training possibilities. The target of the learning process was to develop expression and diversify movement qualities.
First the author expresses her goals and thoughts behind this study. The second chapter is examining the history and facts of aesthetic group gymnastics. The next chapter looks at dance as an art, especially jazz dance. The fourth chapter articulates the starting points regarding the teaching experiment the author conducted, and documents the research. The final chapter describes the conclusions and makes a formal final summary of the evidence.
This thesis shows that aesthetic group gymnastics and jazz dance work well together. Jazz dance can be used to develop the elements of gymnastics, as well as, strengthen expression and empathy. This thesis highlights the maintenance of the athlete´s motivation and the importance of varied training.
Opinnäytetyön sisältö koostuu opetuskokeilusta voimisteluseurassa Elixiria Sport. Teksti pohjautuu pääosin oppilaiden ja yhteistyötiimin kokemuksiin ja havainnointeihin. Teoreettinen viitekehys perustuu tanssin ja voimistelun kirjallisuuteen. Opetuskokeiluun osallistui Elixiria Sportin edustusjoukkue Elixiria Jr.
Opinnäytetyön tavoitteena on hyödyntää jazztanssia osana joukkuevoimistelijoiden lajiharjoittelua ja tuoda esille voimistelulle tyypillisiä ominaisuuksia, joita voidaan kehittää jazztanssin avulla. Tavoitteena on luoda pitkän tähtäimen oheisharjoittelu. Opetuskokeilun tavoitteina oli vahvistaa voimistelijoiden esiintyjyyttä ja heittäytymistä sekä monipuolistaa liikelaatuja.
Tutkielmassa kirjoittaja avaa lähtökohtia ja tavoitteita työlleen. Tutkielman teoreettisessa osuudessa käsitellään lyhyesti joukkuevoimistelun ja jazztanssin historiaa, niihin liitettyjä tyylillisiä elementtejä ja lajien yhtymäkohtia. Opinnäytetyön neljännessä luvussa avataan opetuskokeilua. Kirjoittaja avaa opetuskokeilun lähtökohtia, tarkastelee opetuksen toteutumista sekä opetuskokeilujaksosta tehtyjä huomioita ja kokemuksia. Luvussa kirjoittaja tarkastelee jazztanssin toimivuutta joukkuevoimistelijoiden lajiharjoittelun tukena. Viides luku toimii yhteenvetona opinnäytetyön havainnoille ja kokemuksille.
Tutkielman tarkoituksena on tuoda ilmi joukkuevoimistelun ja jazztanssin yhtymäkohdat ja jazztanssin hyödyllisyys joukkuevoimistelijoiden oheisharjoitteena. Tutkimuksen tärkeimpänä havaintona on ollut huomata, että jazztanssin avulla voidaan kehittää monipuolisesti joukkuevoimistelussa vaadittavia elementtejä sekä vahvistaa ilmaisua ja eläytymistä. Tutkielmassa tulee esille urheilijan motivaation ylläpitäminen sekä monipuolisen harjoittelun merkitys.
The study collected data from research which was made at the Elixiria Sport, located in Tampere, Finland, and includes the theory of dance as an art and gymnastics. Elixiria Sport´s representative team Elixiria Jr. participated in the teaching experiment.
The goal of this research is to utilize jazz dance as a part of aesthetic group gymnastics and to highlight the characteristics of gymnastics that can be developed with jazz dance. The goal is to create long-term training possibilities. The target of the learning process was to develop expression and diversify movement qualities.
First the author expresses her goals and thoughts behind this study. The second chapter is examining the history and facts of aesthetic group gymnastics. The next chapter looks at dance as an art, especially jazz dance. The fourth chapter articulates the starting points regarding the teaching experiment the author conducted, and documents the research. The final chapter describes the conclusions and makes a formal final summary of the evidence.
This thesis shows that aesthetic group gymnastics and jazz dance work well together. Jazz dance can be used to develop the elements of gymnastics, as well as, strengthen expression and empathy. This thesis highlights the maintenance of the athlete´s motivation and the importance of varied training.
