Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Omaisviestinnän kehittäminen vanhusten asumispalveluissa : Turun kaupungin pilotti Onervan käytöstä

Siutla, Mia (2020)

Avaa tiedosto
Siutla_Mia.pdf (1.725Mt)
Lataukset: 


Siutla, Mia
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004255895
Tiivistelmä
Omaisen osallistaminen läheisen hoitoon vaikuttaa positiivisesti omaistyytyväisyyteen ja vähentää omaisen huolta läheisestä. Omaiset odottavat hoitajilta aktiivisempaa yhteydenottoa ja jos omainen ei tule kuulluksi, syntyy helposti ristiriitoja. Asiakaslähtöistä toimintaa kehitetään yhteistyössä asukkaan ja omaisen kanssa. Positiivisista arjen asioista viestitään liian vähän.

Kehittämisprojekti toteutettiin Turun kaupungin hyvinvointitoimialan vanhusten asumispalveluissa pilotoimalla neljän kuukauden ajan sähköistä Onerva omaisviestintäpalvelua. Tarkoituksena oli kehittää omaisviestintää hoitajan ja omaisen välillä Onervan avulla.

Kehittämisprojektin tavoitteena oli omaistyytyväisyyden parantaminen ja omaisyhteistyön kehittäminen. Tarve kehittämiselle on noussut säännöllisistä omaistyytyväisyyskyselyistä.
Tutkimusaineisto kerättiin sähköisin kyselyin, jotka lähetettiin omaisille ja hoitajille pilotin alussa, keskellä ja lopussa. Lisäksi aineistoa kertyi projektiryhmän kehittämisehdotuksista ja palautteista. Projektiryhmän aineistoa peilattiin laadullisena aineistona kyselyjen vastauksiin.

Tulosten mukaan omaiset ja hoitajat kokivat Onervan helppokäyttöisenä ja omaisviestintää parantavana. Omaiset kokivat, että 2-3 viestiä viikossa on riittävä määrä. Omaiset toivoivat viestejä läheisen terveydentilasta, arjen kuulumisista ja tapahtumista. Esimiehen aktiivinen rooli ja Onerva- vastaavan nimeäminen työvuoroihin vaikuttivat hoitajien viestiaktiivisuuteen.

100% omaisista oli sitä mieltä, että Turun kaupungin tulisi jatkaa Onervan käyttöä.
 
Customer-oriented service requires active communication with family members and relatives in nursing home for the elderly. Co-operation between family members and care providers builds trust and reduces concern. Family members expect more active communication from the care provider.

This development project took place in Turku. The purpose of the project was to improve cooperation and active communication between family members and care providers. The channel of communication used in the project was Onerva communication service. Onerva is a secure and realtime instant-messenger service for homecare and nursing homes.

Research material was gathered by surveys to family members and care providers to establish how they felt using Onerva. The results showed Onerva was easy to use and improved cooperation between families and nurses. All family members agreed that the City of Turku should continue using the Onerva messaging service.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste