Asiakkaiden kokemuksia Avominne-hoitoon ohjautumisesta ja hoidosta
Häyrynen, Virpi (2020)
Häyrynen, Virpi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004245863
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004245863
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata asiakkaiden kokemuksia Avominne-hoitoon ohjautumisesta ja heidän saamastaan hoidosta Avominne-päihdeklinikalla. Lisäksi tarkoituksena oli kuvata asiakkaiden tärkeiksi kokemia tekijöitä hoidossa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa, jonka avulla Avominne-päihdeklinikan työntekijät saavat tietoa siitä, mitä kautta asiakkaat ohjautuvat Avominne-päihdeklinikalle hoitoon, miten he ovat hoidon kokeneet sekä millaiset tekijät on koettu toipumisen kannalta tärkeiksi.
Tutkimusmenetelmä oli laadullinen tutkimus. Kohderyhmä valikoitui Avominne-päihdeklinikan perushoidon käyneistä asiakkaista. Aineisto kerättiin Webropol-kyselynä sähköisesti ja osa tiedonantajista vastasi kyselyn paperiversioon. Aineisto analysoitiin induktiivista sisällönanalyysimenetelmää käyttäen.
Tämän tutkimuksen mukaan asiakkaat olivat saaneet tietoa Avominne-päihdeklinikasta pääsääntöisesti läheisiltään sekä lehdistä ja internetistä. Asiakkaat olivat kokeneet hoitoon hakeutumisen ja hoidon hyvänä. Tärkeänä asiakkaat olivat kokeneet ohjaajan omakohtaisen kokemuksen riippuvuudesta ja täysraittiuden tavoitteesta.
Avominne-päihdeklinikalla voidaan hyödyntää tämän tutkimuksen tuloksia hoitosuhteen luomisessa, hoidon suunnittelussa ja markkinoinnissa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa, jonka avulla Avominne-päihdeklinikan työntekijät saavat tietoa siitä, mitä kautta asiakkaat ohjautuvat Avominne-päihdeklinikalle hoitoon, miten he ovat hoidon kokeneet sekä millaiset tekijät on koettu toipumisen kannalta tärkeiksi.
Tutkimusmenetelmä oli laadullinen tutkimus. Kohderyhmä valikoitui Avominne-päihdeklinikan perushoidon käyneistä asiakkaista. Aineisto kerättiin Webropol-kyselynä sähköisesti ja osa tiedonantajista vastasi kyselyn paperiversioon. Aineisto analysoitiin induktiivista sisällönanalyysimenetelmää käyttäen.
Tämän tutkimuksen mukaan asiakkaat olivat saaneet tietoa Avominne-päihdeklinikasta pääsääntöisesti läheisiltään sekä lehdistä ja internetistä. Asiakkaat olivat kokeneet hoitoon hakeutumisen ja hoidon hyvänä. Tärkeänä asiakkaat olivat kokeneet ohjaajan omakohtaisen kokemuksen riippuvuudesta ja täysraittiuden tavoitteesta.
Avominne-päihdeklinikalla voidaan hyödyntää tämän tutkimuksen tuloksia hoitosuhteen luomisessa, hoidon suunnittelussa ja markkinoinnissa.