Työtyytyväisyys Yrityksessä X
Stormbom, Mandi (2020)
Stormbom, Mandi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004255893
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004255893
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Yritys X:lle, joka on kotimainen miesten vaateliikeyritys. Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, kuinka tyytyväisiä Yritys X:n työntekijät ovat työhönsä. Henkilöstön työtyytyväisyyden mittaamisen lisäksi tutkimuksella selvitetään, mitkä asiat yrityksessä henkilöstö kokee sellaisiksi, jotka kaipaavat muutosta, ja mihin asioihin he ovat tyytyväisiä.
Yritys X:n toimitusjohtaja on vaihtunut puoli vuotta sitten ensimmäistä kertaa yrityksen olemassaolon aikana, eikä yrityksen henkilökunnalle ole aiemmin teetetty anonyymiä työtyytyväisyyskyselyä. Tutkimustulosten avulla Yritys X saa arvokasta tietoa henkilöstönsä työtyytyväisyyden tilasta ja yrityksessä voidaan tehdä tarvittavia muutoksia työtyytyväisyyden kasvattamiseksi.
Opinnäytetyön teoriaosuus painottuu työtyytyväisyyden teorioihin, heikon ja korkean työtyytyväisyyden vaikutuksiin sekä työtyytyväisyyteen vaikuttaviin tekijöihin. Työn teoriaosuudessa hyödynnettiin monipuolisesti kirjallisia, sähköisiä, kotimaisia sekä kansainvälisiä lähteitä. Työn teoriaosuus on vahvasti yhteydessä tutkimuksen aihealueiden kanssa.
Tutkimus on kokonaistutkimus, ja sen kohderyhmänä ovat kaikki Yrityksen X työntekijät toimitusjohtajaa lukuun ottamatta. Jokaiselle Yritys X:n työntekijälle lähetettiin sähköpostiin linkki kyselyyn osana saatekirjettä. Kysely oli avoinna 21.11-4.12.2019, eli kaksi viikkoa. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena, jossa haettiin kuitenkin myös laadullista tietoa avoimien kysymyksien avulla. Kysely toteutettiin Webropol-kyselytyökalulla. Kyselyn aihealueina olivat työntekijöiden sisäiset tekijät, esimiestyö ja palaute, työ itsessään, ilmapiiri ja työympäristö sekä palkitseminen. Kyselyyn vastasi yrityksen 11 työntekijästä 10, eli vastausprosentti oli 90,9%.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että Yritys X:n henkilöstön työtyytyväisyys on hyvällä tasolla. Vastaajat kokivat työnsä vahvuuksina etenkin työyhteisön toimivuuden, työn hallintamahdollisuudet sekä työn vastuullisuuden. Kehityskohteina esille nousivat palkitsemisen ja tiedonkulun parantaminen.
Yritys X:n toimitusjohtaja on vaihtunut puoli vuotta sitten ensimmäistä kertaa yrityksen olemassaolon aikana, eikä yrityksen henkilökunnalle ole aiemmin teetetty anonyymiä työtyytyväisyyskyselyä. Tutkimustulosten avulla Yritys X saa arvokasta tietoa henkilöstönsä työtyytyväisyyden tilasta ja yrityksessä voidaan tehdä tarvittavia muutoksia työtyytyväisyyden kasvattamiseksi.
Opinnäytetyön teoriaosuus painottuu työtyytyväisyyden teorioihin, heikon ja korkean työtyytyväisyyden vaikutuksiin sekä työtyytyväisyyteen vaikuttaviin tekijöihin. Työn teoriaosuudessa hyödynnettiin monipuolisesti kirjallisia, sähköisiä, kotimaisia sekä kansainvälisiä lähteitä. Työn teoriaosuus on vahvasti yhteydessä tutkimuksen aihealueiden kanssa.
Tutkimus on kokonaistutkimus, ja sen kohderyhmänä ovat kaikki Yrityksen X työntekijät toimitusjohtajaa lukuun ottamatta. Jokaiselle Yritys X:n työntekijälle lähetettiin sähköpostiin linkki kyselyyn osana saatekirjettä. Kysely oli avoinna 21.11-4.12.2019, eli kaksi viikkoa. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena, jossa haettiin kuitenkin myös laadullista tietoa avoimien kysymyksien avulla. Kysely toteutettiin Webropol-kyselytyökalulla. Kyselyn aihealueina olivat työntekijöiden sisäiset tekijät, esimiestyö ja palaute, työ itsessään, ilmapiiri ja työympäristö sekä palkitseminen. Kyselyyn vastasi yrityksen 11 työntekijästä 10, eli vastausprosentti oli 90,9%.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että Yritys X:n henkilöstön työtyytyväisyys on hyvällä tasolla. Vastaajat kokivat työnsä vahvuuksina etenkin työyhteisön toimivuuden, työn hallintamahdollisuudet sekä työn vastuullisuuden. Kehityskohteina esille nousivat palkitsemisen ja tiedonkulun parantaminen.