PDM-järjestelmän käyttöönotto opetustyöhön
Törmälä, Jussi (2020)
Törmälä, Jussi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004276035
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004276035
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli selvittää tuotetiedon hallinnan eli PDM-järjestelmän käyttöönottoa opetustyöhön. Tutkimus tehtiin Satakunnan ammattikorkeakoululle. Tutkimus tehtiin kyselytutkimuksena Satakunnan ammattikorkeakoulun tekniikan henkilöstölle sekä muiden ammattikorkeakoulujen edustajille. Kyselytutkimus toteutettiin eLomake-ohjelmalla. Paikallisille yrityselämän edustajille sekä tulevalle järjestelmän toimittajalle suoritettiin vapaamuotoinen haastattelututkimus, jossa selvitettiin työelämän edustajien näkemys PDM-järjestelmän opetuksen tärkeydestä ja sisällöstä.
PDM-järjestelmän opetuksen lisääminen konetekniikan opintosuunnitelmaan nähtiin tarpeelliseksi myös yrityselämän näkökulmasta. Tämän vuoksi se haluttiin liittää useammalle opintojaksolle tukemaan opetusta ja tuomaan siihen työelämän vivahteita mukaan.
Opinnäytetyön aikana havaittiin, että näin laajan järjestelmän käyttöönotto on haastava projekti myös oppilaitoksessa. Ohjelmistojen toisiinsa liittäminen tulee ottaa huomioon jo käyttöönoton suunnitteluvaiheessa. Uutta järjestelmää valittaessa on tarkoin määriteltävä tulevan järjestelmän tarpeet. Jo käytössä olevat tietokoneohjelmat asettivat järjestelmän valinnalle rajapintoja.
Näin laajan järjestelmän käyttöönotto on järkevää suorittaa vaiheittain. Järjestelmän integroiminen kerralla kaikkiin opintojaksoihin sekoittaa helposti toimivan opetusympäristön. Tämän tutkimuksen tuloksena järjestelmä suositellaankin ottamaan käyttöön useammassa vaiheessa, kurssi kerrallaan. Tutkimuksessa selvisi, että yhden tutkimuksen tuloksena ei voida täysin määrittää, mitä kaikkea on vastassa järjestelmää käyttöön otettaessa. Osa vastaantulevista ongelmista sekä tarpeista tuleekin esiin vasta käytettäessä järjestelmää opetustyössä.
PDM-järjestelmän opetuksen lisääminen konetekniikan opintosuunnitelmaan nähtiin tarpeelliseksi myös yrityselämän näkökulmasta. Tämän vuoksi se haluttiin liittää useammalle opintojaksolle tukemaan opetusta ja tuomaan siihen työelämän vivahteita mukaan.
Opinnäytetyön aikana havaittiin, että näin laajan järjestelmän käyttöönotto on haastava projekti myös oppilaitoksessa. Ohjelmistojen toisiinsa liittäminen tulee ottaa huomioon jo käyttöönoton suunnitteluvaiheessa. Uutta järjestelmää valittaessa on tarkoin määriteltävä tulevan järjestelmän tarpeet. Jo käytössä olevat tietokoneohjelmat asettivat järjestelmän valinnalle rajapintoja.
Näin laajan järjestelmän käyttöönotto on järkevää suorittaa vaiheittain. Järjestelmän integroiminen kerralla kaikkiin opintojaksoihin sekoittaa helposti toimivan opetusympäristön. Tämän tutkimuksen tuloksena järjestelmä suositellaankin ottamaan käyttöön useammassa vaiheessa, kurssi kerrallaan. Tutkimuksessa selvisi, että yhden tutkimuksen tuloksena ei voida täysin määrittää, mitä kaikkea on vastassa järjestelmää käyttöön otettaessa. Osa vastaantulevista ongelmista sekä tarpeista tuleekin esiin vasta käytettäessä järjestelmää opetustyössä.