Kipulääkkeiden turvallinen käyttö lasten akuutin kivun hoidossa : verkko-opiskelumateriaali sairaanhoitajaopiskelijoille
Paakkunainen, Laura; Törmikoski, Odessa (2020)
Paakkunainen, Laura
Törmikoski, Odessa
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004276085
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004276085
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa verkko-opiskelumateriaali kipulääkkeiden turvallisesta käytöstä lasten akuutin kivun hoidossa. Toimeksiantaja oli Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu, jonka sairaanhoitajaopiskelijoille materiaali tuli käyttöön osana lasten ja nuorten hoitotyö -opintojaksoa. Opinnäytetyön tavoitteena on, että opiskelumateriaalin avulla sairaanhoidon opiskelijat hallitsevat keskeisimmät asiat kipulääkkeiden turvallisesta käytöstä lasten akuutin kivun hoidossa. Turvallisen kipulääkityksen toteuttamiseen lasten akuutin kivun hoidossa tarvitaan tietoa ja osaamista lapsen kehitysvaiheista, fysiologiasta ja farmakologiasta, kivun arvioinnista, kipulääkkeistä ja kivun kirjaamisesta. Virtuaalimaailma ja tietotekniikka tuovat oppimiseen erilaisia ja uusia mahdollisuuksia palvellen siten erilaisia oppijoita.
Opinnäytetyö toteutettiin tuotekehitysprosessina, jonka lopputuotos oli verkko-opiskelumateriaali. Tuotekehitysprosessi jaetaan viiteen vaiheeseen, jotka ovat ongelman ja kehitystarpeen tunnistaminen, ideointi- ja luonnostelu-, kehittely- ja viimeistelyvaihe. Ideointivaiheessa mietimme lääkehoidon eri aihealueita toimeksiantajan tarpeen mukaan ja luonnosteluvaiheessa rajasimme sisältöä. Tuotteen kehittely alkoi teoreettisen viitekehyksen pohjalta verkko-oppimisen laatukriteereihin pohjautuen. Sairaanhoitajaopiskelijoilta kerättiin palautetta materiaalista Webropol-kyselyllä, jossa selvitettiin opiskelijoiden kokemuksia verkko-opiskelumateriaalin sisällöstä, ulkoasusta ja käytettävyydestä. Viimeistelyvaiheessa muokkasimme opiskelijoilta saamamme palautteen perusteella verkko-opiskelumateriaalia opiskelijoiden tarpeita vastaavaksi.
Jatkotutkimuksena voisi tehdä esimerkiksi yhteistyössä game design-koulutuksen kanssa lasten lääkehoitoon liittyvän pelin. Virtuaalipelien kautta erityisesti case-oppimista voisi hyödyntää interaktiivisen opiskelun myötä.
Opinnäytetyö toteutettiin tuotekehitysprosessina, jonka lopputuotos oli verkko-opiskelumateriaali. Tuotekehitysprosessi jaetaan viiteen vaiheeseen, jotka ovat ongelman ja kehitystarpeen tunnistaminen, ideointi- ja luonnostelu-, kehittely- ja viimeistelyvaihe. Ideointivaiheessa mietimme lääkehoidon eri aihealueita toimeksiantajan tarpeen mukaan ja luonnosteluvaiheessa rajasimme sisältöä. Tuotteen kehittely alkoi teoreettisen viitekehyksen pohjalta verkko-oppimisen laatukriteereihin pohjautuen. Sairaanhoitajaopiskelijoilta kerättiin palautetta materiaalista Webropol-kyselyllä, jossa selvitettiin opiskelijoiden kokemuksia verkko-opiskelumateriaalin sisällöstä, ulkoasusta ja käytettävyydestä. Viimeistelyvaiheessa muokkasimme opiskelijoilta saamamme palautteen perusteella verkko-opiskelumateriaalia opiskelijoiden tarpeita vastaavaksi.
Jatkotutkimuksena voisi tehdä esimerkiksi yhteistyössä game design-koulutuksen kanssa lasten lääkehoitoon liittyvän pelin. Virtuaalipelien kautta erityisesti case-oppimista voisi hyödyntää interaktiivisen opiskelun myötä.