Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Välineitä lapsen leikkitaitojen tukemiseen varhaiskasvatuksessa

Luoma, Anna (2020)

 
Avaa tiedosto
Luoma_Anna.pdf (422.4Kt)
Lataukset: 


Luoma, Anna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004276080
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli etsiä tietoa siitä, millaisin keinoin lapsen leikkitaitojen kehittymistä voidaan tukea varhaiskasvatuksessa. Erityisesti haettiin välineitä niihin tilanteisiin, joissa lapsen leikkitaitojen kehittymisessä on pulmia. Tarkoitus oli koota hajallaan olevaa tietoa yhteen paikkaan. Opinnäytetyö toteutettiin kirjallisuuskatsauksena. Lähteiksi kirjallisuuskatsaukseen valikoitui muun muassa väitöskirjoja ja erilaisten hankkeiden loppuraportteja.

Leikkitaitojen tukemiseen löytyi erilaisia keinoja ja nämä keinot jaettiin kolmeen eri kategoriaan. Kategoriat olivat: ”leikillisen asenteen löytäminen yhdessä lapsen kanssa”, ”tukea leikkitarinoiden luomiseen” ja ”leikkiä tukevat ratkaisut varhaiskasvatuksessa”. Viimeisenä mainitun kategorian keinot olivat sellaisia, että ne tukevat kaikkien lasten leikin edellytyksiä varhaiskasvatuksessa. Näitä keinoja olivat leikkiin inspiroivat varhaiskasvatuksen ympäristö ja leikkivälineet, leikkirauhan luominen, aikataulujen muokkaaminen sellaisiksi, että leikille jää tarpeeksi aikaa sekä aikuisen leikissä mukana oleminen.

Leikillisen asenteen etsiminen lapsen kanssa voi alkaa siitä, että varhaiskasvatuksen työntekijän pitää ensin luoda lapseen lämmin vuorovaikutussuhde. Lapsen kiinnostuksen kohteet ovat väylä sekä hyvän vuorovaikutussuhteen luomiseen että leikillisen asenteen löytymiseen. Leikillistä asennetta lapsi ryhtyy etsimään yhdessä aikuisen kanssa ja aikuisen rooli leikkiin johdattajana on tässä vaiheessa tärkeä. Vasta kun lapsi on löytänyt leikkimisen ilon yhdessä aikuisen kanssa, voi hänellä herätä kiinnostus leikkiin yhdessä toisten lasten kanssa.

Kolmas kategoria liittyy leikkitarinoiden luomiseen. Leikkitarinoilla tarkoitetaan leikin juonta eli tarinaa, jolla leikki etenee. Kyky luoda ja ymmärtää leikkitarinoita on tärkeä osa leikkitaitoja. Lapsen tarinan kerronnan taitoja voidaan tukea erilaisilla lukemiseen liittyvillä tekniikoilla ja sanoittamalla leikin tapahtumia lapselle. Leikkitarinoiden tukemiseen soveltuva työväline on myös KUTTU – kuvin tuettu leikki, jonka avulla lapsen tarinan kerronnan taitoja voidaan kehittää. Myös leikkimaailma-työskentelyn avulla voidaan tukea lapsen kerronnan taitoja. Leikkimaailma-työskentelyssä aikuinen luo yhdessä lasten kanssa tarinaan perustuvan leikkimaailman, jota kehitetään yhdessä lasten kanssa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste