Täysi-ikäisen päämiehen itsemääräämisoikeuden toteutuminen
Abid, Safia (2019)
Abid, Safia
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004276087
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004276087
Tiivistelmä
Opinnäyteyön päätavoitteena oli selvittää kuinka päämiesten edunvalvonta on toteutettu Suomessa ja kuinka sitä sovelletaan käytäntöön. Työ keskittyi päämiehen itsemääräämisoikeuteen ja hänen tahtoonsa ilmaista itse päätöksentekokykyään. Tässä tutkimuksessa ei ole kyse päämiehistä, jotka ovat alle 18-vuotiaita. Opinnäytetyö kohdistuu täysi-ikäisiin päämiehiin. Keskeinen laki opinnäytetyössä on 1999 holhoukseen liittyvä laki (HolhTL 442/1999)
Tutkimuksessa selvitettiin miten itsemääräämisoikeus tosiasiallisesti toimii. Tarkoituksena oli kerätä tietoa eri lähteistä ja analysoida niiden toteutumista käytäntöön. Uusi laki valtion oikeusavusta ja huoltajuudesta tuli voimaan 1.10.2016. Organisaatiossa, jolloin tapahtui rakenteellinen muutos ja sen seurauksena valtion oikeusapu ja julkinen huolto erotettiin toisistaan. Opinnäytetyössä huomattiin, että muutoksella on vaikutusta itsemääräämisoikeuteen.
Opinnäytetyössä käytettiin lainopillista ja kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Lainopillista tutkimusta käytettiin sen määrittämiseksi, onko edunvalvonnalla vaikutusta päämiehen itsemääräämisoikeuden toteutumiseen. Tässä tutkimuksessa todettiin, että jotkut työntekijät ovat todella ammattitaitoisia ja kiinnostuneita työstään.
Opinnäytetyössä selvisi, ettei päämiehen itsemääräämisoikeus toteudu täysin edunvalvojan määräämisen jälkeen, vaikka päämiehen ja edunvalvojan tulee toimia yhteisymmärryksessä keskenään. Edunvalvojan on otettava päämiehen mielipide huomioon ja järjestettävä päämiehelle mahdollisuus tulla kuulluksi. Näin varmistetaan, ettei päämiehen itsemääräämisoikeus rajoitu edunvalvonnassa.
Tutkimuksessa selvitettiin miten itsemääräämisoikeus tosiasiallisesti toimii. Tarkoituksena oli kerätä tietoa eri lähteistä ja analysoida niiden toteutumista käytäntöön. Uusi laki valtion oikeusavusta ja huoltajuudesta tuli voimaan 1.10.2016. Organisaatiossa, jolloin tapahtui rakenteellinen muutos ja sen seurauksena valtion oikeusapu ja julkinen huolto erotettiin toisistaan. Opinnäytetyössä huomattiin, että muutoksella on vaikutusta itsemääräämisoikeuteen.
Opinnäytetyössä käytettiin lainopillista ja kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Lainopillista tutkimusta käytettiin sen määrittämiseksi, onko edunvalvonnalla vaikutusta päämiehen itsemääräämisoikeuden toteutumiseen. Tässä tutkimuksessa todettiin, että jotkut työntekijät ovat todella ammattitaitoisia ja kiinnostuneita työstään.
Opinnäytetyössä selvisi, ettei päämiehen itsemääräämisoikeus toteudu täysin edunvalvojan määräämisen jälkeen, vaikka päämiehen ja edunvalvojan tulee toimia yhteisymmärryksessä keskenään. Edunvalvojan on otettava päämiehen mielipide huomioon ja järjestettävä päämiehelle mahdollisuus tulla kuulluksi. Näin varmistetaan, ettei päämiehen itsemääräämisoikeus rajoitu edunvalvonnassa.