Henkilöbrändäyksen merkitys freelance-työssä
Lahtela, Satu (2020)
Lahtela, Satu
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004286203
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004286203
Tiivistelmä
Brändi on markkinoinnin resurssi, jolla on selkeästi markkina-arvoa. Brändi on visuaalinen symboli ja mieleenpainuva iskulause ja se myös ankkuroi mission, vision, toimintaperiaatteet ja yhdistyksen taktiikat. Brändit ovat muuttuneet paljon aikojen saatossa, aiemmin tunnetuimmat brändit liittyivät moottoreihin ja teollisuustuotantoon, nykyisin taas lähinnä teknologiaan, viihteeseen, tietoon ja informaatioon liittyvät brändit. Henkilöbrändi on henkilö itse, tehostettuna ja ilmaistuna kiillotetuilla hyvin valmistetuilla viestinnän keinoilla. Se on mielikuva, jonka henkilön mahdolliset asiakkaat saavat, kun he ajattelevat häntä.
Yrityksen ja brändin arvojen tulisi olla yhdenmukaiset ja olennaiset, sekä omata tarpeellista syvyyttä ja vaikutusala, jotta ne kykenisivät luomaan vaikuttavaa käytöstä ja kokemuksia. Brändäys on organisaatiosi muuntaminen persoonallisuudeksi. Brändäys on, kuka olet, ja miten erotut joukosta. Onnistunut brändäys luo houkuttelevan brändin, joka heijastaa yrityksen tai henkilön arvoja. Brändäyksellä pyritään kommunikoimaan sitä mielikuvaa brändistä, jota yhtiö tai henkilö haluaa ihmisten ajattelevan brändin nimen kuullessaan.
Freelance on itsensä työllistämä henkilö, joka palkataan työskentelemään eri yrityksille tiettyjen toimeksiantojen ajaksi. Freelancetyö ei sovi kaikille. Yritykset laajentavat työvoimaansa palkkaamalla freelancereita, konsultteja ja muita ei-perinteisiä työntekijöitä. Nykypäivänä freelancereiden työmahdollisuudet ovat korkealla, koska kehitetyt edistyneet työkaluina käytettävä teknologia mahdollistaa itsenäisen työskentelyn.
Opinnäytetyössä käytetty tutkimusmenetelmä oli kvalitatiivinen, eli se oli laadullinen, eikä määrällinen tutkimus. Tutkimus toteutettiin yksilöhaastatteluilla kuuden eri freelancerina toimivan henkilön kanssa. Tarkoituksena oli selvittää, millainen on vahva henkilöbrändi freelancealoilla ja kuinka sellainen rakennetaan, sekä millaista freelancetyön tekiminen on. Haastatteluun osallistunet olivat miehiä ikävälillä 24-60.
Tutkimus osoitti, että henkilöbrändäys on nykypäivänä tärkeämpää kuin koskaan, varsinkin freelancereille. Freelancetyö antaa tekijälleen vapautta ja joustavuutta työaikoihin ja työn määrään, mutta voi aiheuttaa loppuun palamista, jos ei itse osaa asettaa itselleen selkeitä rajoja työn ja vapaa-ajan välille. LinkedIn on tärkeä työkalu niin työn hakemisessa, kuin myös asiakkaiden lähestymisessä ja yhteydenpidossa nykyisten asiakkaiden kanssa. Vanhemmat haastateltavat pitivät omaa henkilöbrändiään vahvempana kuin nuoremmat, mikä selittyi heidän jo omaamallaan kokemuksella niillä aloilla, joilla he toimivat.
Yrityksen ja brändin arvojen tulisi olla yhdenmukaiset ja olennaiset, sekä omata tarpeellista syvyyttä ja vaikutusala, jotta ne kykenisivät luomaan vaikuttavaa käytöstä ja kokemuksia. Brändäys on organisaatiosi muuntaminen persoonallisuudeksi. Brändäys on, kuka olet, ja miten erotut joukosta. Onnistunut brändäys luo houkuttelevan brändin, joka heijastaa yrityksen tai henkilön arvoja. Brändäyksellä pyritään kommunikoimaan sitä mielikuvaa brändistä, jota yhtiö tai henkilö haluaa ihmisten ajattelevan brändin nimen kuullessaan.
Freelance on itsensä työllistämä henkilö, joka palkataan työskentelemään eri yrityksille tiettyjen toimeksiantojen ajaksi. Freelancetyö ei sovi kaikille. Yritykset laajentavat työvoimaansa palkkaamalla freelancereita, konsultteja ja muita ei-perinteisiä työntekijöitä. Nykypäivänä freelancereiden työmahdollisuudet ovat korkealla, koska kehitetyt edistyneet työkaluina käytettävä teknologia mahdollistaa itsenäisen työskentelyn.
Opinnäytetyössä käytetty tutkimusmenetelmä oli kvalitatiivinen, eli se oli laadullinen, eikä määrällinen tutkimus. Tutkimus toteutettiin yksilöhaastatteluilla kuuden eri freelancerina toimivan henkilön kanssa. Tarkoituksena oli selvittää, millainen on vahva henkilöbrändi freelancealoilla ja kuinka sellainen rakennetaan, sekä millaista freelancetyön tekiminen on. Haastatteluun osallistunet olivat miehiä ikävälillä 24-60.
Tutkimus osoitti, että henkilöbrändäys on nykypäivänä tärkeämpää kuin koskaan, varsinkin freelancereille. Freelancetyö antaa tekijälleen vapautta ja joustavuutta työaikoihin ja työn määrään, mutta voi aiheuttaa loppuun palamista, jos ei itse osaa asettaa itselleen selkeitä rajoja työn ja vapaa-ajan välille. LinkedIn on tärkeä työkalu niin työn hakemisessa, kuin myös asiakkaiden lähestymisessä ja yhteydenpidossa nykyisten asiakkaiden kanssa. Vanhemmat haastateltavat pitivät omaa henkilöbrändiään vahvempana kuin nuoremmat, mikä selittyi heidän jo omaamallaan kokemuksella niillä aloilla, joilla he toimivat.