Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Novia
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Novia
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Bladis pojkan: Processbeskrivning över skapandet av musik till en monologföreställning

Omars, Håkan (2020)

 
Avaa tiedosto
HåkanOmarsexamensarbete.pdf (6.448Mt)
Lataukset: 


Omars, Håkan
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004276055
Tiivistelmä
Detta examensarbete är en processbeskrivning i skapandet av musik och ljudvärld i monologföreställningen Bladis pojkan på Wasa teater år 2020. I den devisingliknande processen beskrivs mötet mellan musik och dramatik. Jag presenterar valet av tekniska ramomständigheter såsom gitarr, förstärkare och effekter. Jag beskriver även den konstnärliga processen kring urvalet av musikaliskt basmaterial för iscensättningen av monologen. Syftet med detta arbete är att ge en inblick i hur man skapar musik och ljudlandskap med gitarr för att stöda ett dramatiskt berättande samt hur man kan använda traditionella melodier för att skapa ny dramatisk scenmusik. Forskningsfrågorna i arbetet är: ”Hurudan musik skall monologföreställningen Bladis pojkan bestå av? Hur utformas ljudlandskapet och de olika stämningarna för föreställningen med en gitarr?”.
 
This thesis is a process description of the creating of music and general soundscape in the monologue-play Bladis pojkan at Wasa theater in 2020. The meeting between music and drama is described in a devicing-like process. I present the artistic selection of frame-circumstances concerning choice of guitar, amplifier and effectpedals. I also describe the artistic process concerning the selection of musical references for the monologue.
The purpose with this thesis is to give artistic insight to the work with creating music and soundscapes with a guitar to support a dramatic story, and how to use traditional melodies in creating new music for a dramatic play. My research questions are: ”What kind of music should the play Bladis pojkan consist of?, How should the soundscape for the play be formed using a guitar?”.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste