Talotekniikan KVR-urakan tarjous- ja sopimusvaiheen haasteet
Heikkilä, Eetu (2020)
Heikkilä, Eetu
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004286194
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004286194
Tiivistelmä
Kokonaisvastuurakentaminen on monipuolinen urakointimuoto niin tilaajan kuin urakoitsijan kannalta. KVR-urakointiin kuuluu perinteisesti urakoinnin lisäksi myös suunnittelu sekä suunnittelun-/tuotannonohjaus. Vaikkakin KVR-urakointi pitää sisällään koko toteutuksen, se ei tarkoita, että tilaajan osallistuminen hankkeeseen olisi kokonaan poissuljettu. KVR-urakoinnissa tärkeään rooliin nousee tilaajan määrittämät tekniset vaatimukset sekä tekninen laatutaso. Usein KVR- projekteissa laatutason ja teknisten vaatimuksien määrittäminen tuottaa hankaluuksia.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli tutkia talotekniikan KVR-urakan tarjous- ja sopimusvaiheeseen liittyviä ongelmakohtia sekä sitä, miten kyseiset ongelmakohdat vaikuttavat tarjouksen, sopimuksen ja itse urakoinnin toteutukseen. Tavoitteena oli löytää ongelmakohtiin parannus- ja kehitysehdotuksia sekä kehittää ongelmien välttämiseksi aputyökaluja. Aiheeseen tutustuminen ja tiedonhaku tapahtui alan kirjallisuuden avuin sekä erilaisin työntekijöiden haastatteluin. Aiheen ongelmakohtien selvittäminen tapahtui kuitenkin toimeksiantajan toimihenkilöiden haastatteluilla tiedonkeruulomakkeita hyödyntäen.
Tiedonkeruulomakkeiden avulla saatujen tietojen perusteella keskeisimmät ongelmakohdat ovat tilaajaorganisaation tietotaidossa sekä sovittujen asioiden dokumentoinnissa ja epäselvyydessä. Hankkeen tekniseen laatutasoon sekä järjestelmiin liittyvät, huolimattomasti dokumentoidut sekä sovitut asiat vaikuttavat merkittävästi projektin talouteen sekä sujuvaan etenemiseen.
Todettujen ongelmakohtien helpottamiseksi ja välttämiseksi tuotettiin tarjouksen sisältölomakkeet sekä tilaajan tarpeidenkartoituslomake. Lomakkeissa on otettu huomioon koko talotekniikka, johon sisältyy LVI sekä sähkö. Oikein käytettyinä lomakkeet ovat aputyökalu tarjouksen laskentaan, sopimuksen tekemiseen sekä muistio tilaajan ja urakotisijan välillä sovituista asioista.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli tutkia talotekniikan KVR-urakan tarjous- ja sopimusvaiheeseen liittyviä ongelmakohtia sekä sitä, miten kyseiset ongelmakohdat vaikuttavat tarjouksen, sopimuksen ja itse urakoinnin toteutukseen. Tavoitteena oli löytää ongelmakohtiin parannus- ja kehitysehdotuksia sekä kehittää ongelmien välttämiseksi aputyökaluja. Aiheeseen tutustuminen ja tiedonhaku tapahtui alan kirjallisuuden avuin sekä erilaisin työntekijöiden haastatteluin. Aiheen ongelmakohtien selvittäminen tapahtui kuitenkin toimeksiantajan toimihenkilöiden haastatteluilla tiedonkeruulomakkeita hyödyntäen.
Tiedonkeruulomakkeiden avulla saatujen tietojen perusteella keskeisimmät ongelmakohdat ovat tilaajaorganisaation tietotaidossa sekä sovittujen asioiden dokumentoinnissa ja epäselvyydessä. Hankkeen tekniseen laatutasoon sekä järjestelmiin liittyvät, huolimattomasti dokumentoidut sekä sovitut asiat vaikuttavat merkittävästi projektin talouteen sekä sujuvaan etenemiseen.
Todettujen ongelmakohtien helpottamiseksi ja välttämiseksi tuotettiin tarjouksen sisältölomakkeet sekä tilaajan tarpeidenkartoituslomake. Lomakkeissa on otettu huomioon koko talotekniikka, johon sisältyy LVI sekä sähkö. Oikein käytettyinä lomakkeet ovat aputyökalu tarjouksen laskentaan, sopimuksen tekemiseen sekä muistio tilaajan ja urakotisijan välillä sovituista asioista.