Vierumäen alueen kalastuspalveluiden tuotteistaminen
Kouhia, Mikael (2020)
Kouhia, Mikael
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004286292
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004286292
Tiivistelmä
1,6 miljardia matkailijaa ja 2000 miljardia matkailuun kulutettua dollaria vuonna 2020. Matkailu nauttii maailmanlaajuisesti exponentiaalista kasvua samaan aikaan, kun urbanisoituvan maailman ihmiset ovat yhä kiinnostuneempia luonnon tarjoamista mahdollisuuksista. Luontoa sekä sen antimia hyödyntävät palvelut ovat massiivinen sekä kehittyvä markkina, josta suomalainen luonto ja kalastuspalvelut saavat osansa.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tuotteistaa Vierumäelle laadukkaita ja elämyksellisiä kalastusohjelmapalveluita Nature Escape Oy:n palvelutarjontaan kestävällä sekä asiakaslähtöisellä tavalla. Nature Escape on Suomen Urheiluopiston alueella vaikuttava huvi- ja virkistystoimintaa järjestävä yritys, joka toimii yhteistyössä Vierumäen kanssa. Yrityksen kasvutavoitteita edistää osaltaan uusien tuotteiden, kuten kalastuspalveluiden lanseeraaminen markkinoille. Yhteistyö Nature Escapen kanssa kalastuspalvelutuotteen kehittämiseksi aloitettiin tammikuun alussa 2020. (Kappaleesta poistettu luottamuksellista sisältöä).
Työn teoriaosuudessa käsitellään elämyksen syntymekanismeja, elämystaloutta, elämysmatkailua, kalastuspalveluiden toimintaympäristöjä ja elämys- sekä kalastuspalveluiden asiakasrakenteita. Teoriaosuus sisältää laajan elämys- ja kalastuspalveluiden kokonaiskuvan kartoittamistyön pohjautuen kansalliseen ja kansainväliseen tietoon. Teoriaosuus on osa markkinatutkimusta, jolla oli tuotteistamisprosessin onnistumisen kannalta suuri merkitys. Työn teoriaosuudella on myös osaltaan opinnäytetyön tekijän 15 vuoden aluekalastuskokemusta tukeva vaikutus. Työn edetessä kalastuspalveluiden toteuttaminen rajattiin talvikalastuspalveluiden tuotteistamiseen, rajaamisella oli lopullisen tuotteen laatua edistävä vaikutus.
Tuotteistamistyön konkreettisena tuloksena syntyi kolme tuotekorttia, opastoimintaan, myyntiin sekä asiakkaalle. Lisäksi tuotekorteista tehtiin englanninkielinen versio. Tuotekortteja tullaan hyödyntämään tuotteen markkinoinnissa ja ne ovat tärkein palvelusta luotu dokumentti. Tuote on valmis, mutta sitä tullaan vielä testaamaan ennen ensimmäisiä asiakkaita talvikaudella 2020-2021. Vuonna 2020 tuotteelle suoritettiin kolme pilotointia, joista kaksi liittyivät vielä melko varhaiseen kehitysvaiheeseen.
Covid-19 kansainvälinen koronaviruspandemia haastoi työn toteutusta esimerkiksi sulkemalla koulut ja kirjastot, mutta hyvissä ajoin aloitetun työn osalta sillä oli ainoastaan tulevaisuuden kuvaa mullistava vaikutus. Tavoitteena on lanseerata tuote markkinoille viimeistään vuoden 2021 alusta, mikäli markkinatilanne on silloin kevättä 2020 suotuisampi.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tuotteistaa Vierumäelle laadukkaita ja elämyksellisiä kalastusohjelmapalveluita Nature Escape Oy:n palvelutarjontaan kestävällä sekä asiakaslähtöisellä tavalla. Nature Escape on Suomen Urheiluopiston alueella vaikuttava huvi- ja virkistystoimintaa järjestävä yritys, joka toimii yhteistyössä Vierumäen kanssa. Yrityksen kasvutavoitteita edistää osaltaan uusien tuotteiden, kuten kalastuspalveluiden lanseeraaminen markkinoille. Yhteistyö Nature Escapen kanssa kalastuspalvelutuotteen kehittämiseksi aloitettiin tammikuun alussa 2020. (Kappaleesta poistettu luottamuksellista sisältöä).
Työn teoriaosuudessa käsitellään elämyksen syntymekanismeja, elämystaloutta, elämysmatkailua, kalastuspalveluiden toimintaympäristöjä ja elämys- sekä kalastuspalveluiden asiakasrakenteita. Teoriaosuus sisältää laajan elämys- ja kalastuspalveluiden kokonaiskuvan kartoittamistyön pohjautuen kansalliseen ja kansainväliseen tietoon. Teoriaosuus on osa markkinatutkimusta, jolla oli tuotteistamisprosessin onnistumisen kannalta suuri merkitys. Työn teoriaosuudella on myös osaltaan opinnäytetyön tekijän 15 vuoden aluekalastuskokemusta tukeva vaikutus. Työn edetessä kalastuspalveluiden toteuttaminen rajattiin talvikalastuspalveluiden tuotteistamiseen, rajaamisella oli lopullisen tuotteen laatua edistävä vaikutus.
Tuotteistamistyön konkreettisena tuloksena syntyi kolme tuotekorttia, opastoimintaan, myyntiin sekä asiakkaalle. Lisäksi tuotekorteista tehtiin englanninkielinen versio. Tuotekortteja tullaan hyödyntämään tuotteen markkinoinnissa ja ne ovat tärkein palvelusta luotu dokumentti. Tuote on valmis, mutta sitä tullaan vielä testaamaan ennen ensimmäisiä asiakkaita talvikaudella 2020-2021. Vuonna 2020 tuotteelle suoritettiin kolme pilotointia, joista kaksi liittyivät vielä melko varhaiseen kehitysvaiheeseen.
Covid-19 kansainvälinen koronaviruspandemia haastoi työn toteutusta esimerkiksi sulkemalla koulut ja kirjastot, mutta hyvissä ajoin aloitetun työn osalta sillä oli ainoastaan tulevaisuuden kuvaa mullistava vaikutus. Tavoitteena on lanseerata tuote markkinoille viimeistään vuoden 2021 alusta, mikäli markkinatilanne on silloin kevättä 2020 suotuisampi.