Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

”Että joku tulis ja havainnoisi lasta ja kertoisi, miten kuuluu toimia” : Varhaiskasvattajien kokemukset ja tuen tarpeet nepsy-lasten kanssa työskentelyssä

Lindberg, Linda; Numminen, Johanna (2020)

Avaa tiedosto
Linda Lindberg_Johanna Numminen.pdf (989.1Kt)
Lataukset: 


Lindberg, Linda
Numminen, Johanna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004286296
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia varhaiskasvattajien ajatuksia heidän tarvitsemistaan tukitoimista nepsy-lasten kanssa. Lisäksi selvitettiin, minkälaisia nepsy-lapsiin liittyviä haasteita varhaiskasvatuksessa kohdataan ja mitä tukitoimia työntekijät niihin ovat saaneet. Työn tilaajana oli yksityinen suomalainen päiväkotiketju.

Tietoperusteessa tarkasteltiin inkluusiota ja neuropsykiatrisia piirteitä sekä niiden vaikutusta varhaiskasvatuksen arkeen. Lisäksi avattiin varhaiskasvatusta ohjaavaa lainsäädäntöä, varhaiskasvatussuunnitelman perusteita sekä nykyisiä varhaiskasvattajille tarjottavia tukitoimimuotoja. Opinnäytetyö on tutkimuksellinen opinnäytetyö, jossa aineisto hankittiin webropol-kyselyn avulla. Kyselyyn vastasi 17 varhaiskasvattajaa eri päiväkodeista. Analyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua, joka pohjautui kyselyyn ja opinnäytetyön tietoperustaan.

Tutkimustulosten perusteella varhaiskasvattajat kokivat tarvitsevansa lisää ja oikein kohdennettuja tukitoimia. Haasteita aiheuttivat erityisesti impulsiivisuus, keskittymisvaikeudet ja aggressiivisuus. Etenkin toivottiin lisäkoulutusta nepsy-lapsiin tai aggressiiviseen lapseen liittyen. Lisäksi tukitoimiksi toivottiin ulkopuolista konsultaatioapua ja työnohjausta. Jotta inkluusio voisi toteutua paremmin, varhaiskasvattajat tarvitsevat lisää tukea työhönsä.
 
The objective of the thesis was to find out what kind of support measures early childhood educators feel they need when they work with children with neuropsychological impairments. The aim was also to find out what kind of challenges the educators encounter in their work in early education, and what kind of support they have already received. The thesis was commissioned by a Finnish, privately owned chain of daycare centres.

The theoretical basis of the study includes educational inclusion and neuropsychological characteristics and their effect in the everyday life in early childhood education centres. The legislation that affects early childhood education, the National Core Curriculum for Early Childhood Education and Care and the support methods that are presently offered to early educators were also mapped out. The study was research based and the data were collected by a Webropol survey. 17 early childhood educators from different daycare centres responded to the survey. The data were analysed thematically.

The results suggest that early childhood educators feel they need more support when working with children with neuropsychological impairments, and the given support needs to be aimed correctly. Impulsive behavior, attention difficulties and aggression were considered the most challenging features. The early educators feel they need extra training to work with children with these features. In addition, the educators hope for external consultation and professional guidance. The early educators need more support for their work so that educational inclusion can happen.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste