Standard Flywheel
Lund, David (2020)
Lund, David
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004286274
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004286274
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiiin osastolle Wärtsilä Marine Business, Project Management, Solution Engineering. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia mahdollisuuksia standardisoida vauhtipyöriä valittuihin moottorityyppeihin, joita Wärtsilä tuottaa ja kehittää.
Vauhtipyörien standardisointi yhdelle moottorityypille nopeuttaisi design-määräajan saavuttamista ja vähentäisi piirustus- ja materiaalinumerojen tietokantaa. Lisäksi säästyisi paljon sellaista aikaa, jota käytetään vauhtipyörien 3D-mallinnusten ja mittapiirustuksien tekemiseen. Sen sijaan, että vauhtipyörä tehtäisiin projektille tyypillisesti nykypäivän työtapojen mukaan, voitaisiin esitellä uusi komponentti: adapterilevy vauhtipyörälle sekä akselikytkin, joka muotoilultaan olisi paljon vauhtipyörää yksinkertaisempi. Tämä adapteri tarkastaisi hitausmomentin ja painon, joita projekteille tyypilliset moottorit tarvitsevat. Lisäksi, tämä adapteri levyn suunnittelu ei jäisi Wärtsilän vastuulle.
Tämä opinnäytetyö vaati sekä aiheeseen liittyviä teoriaopintoja sekä että kollegoiden haastattelua. Työ vaati erityisesti analysointia ja esimerkiksi Wärtsilän eri oasastojen ja alihankkijoiden reunaehtojen huomioimista. Opinnäytetyön tuloksena on valittujen moottorityyppien vauhtipyörädesignin vaihteluanalyysi, vauhtipyörien kustannusanalyysi sekä teknisiä ratkaisuehdotuksia erikseen valittujen moottorityyppien W20/W20DF vauhtipyörien standardeille.
Vauhtipyörien standardisointi yhdelle moottorityypille nopeuttaisi design-määräajan saavuttamista ja vähentäisi piirustus- ja materiaalinumerojen tietokantaa. Lisäksi säästyisi paljon sellaista aikaa, jota käytetään vauhtipyörien 3D-mallinnusten ja mittapiirustuksien tekemiseen. Sen sijaan, että vauhtipyörä tehtäisiin projektille tyypillisesti nykypäivän työtapojen mukaan, voitaisiin esitellä uusi komponentti: adapterilevy vauhtipyörälle sekä akselikytkin, joka muotoilultaan olisi paljon vauhtipyörää yksinkertaisempi. Tämä adapteri tarkastaisi hitausmomentin ja painon, joita projekteille tyypilliset moottorit tarvitsevat. Lisäksi, tämä adapteri levyn suunnittelu ei jäisi Wärtsilän vastuulle.
Tämä opinnäytetyö vaati sekä aiheeseen liittyviä teoriaopintoja sekä että kollegoiden haastattelua. Työ vaati erityisesti analysointia ja esimerkiksi Wärtsilän eri oasastojen ja alihankkijoiden reunaehtojen huomioimista. Opinnäytetyön tuloksena on valittujen moottorityyppien vauhtipyörädesignin vaihteluanalyysi, vauhtipyörien kustannusanalyysi sekä teknisiä ratkaisuehdotuksia erikseen valittujen moottorityyppien W20/W20DF vauhtipyörien standardeille.