Tekniskt kunnande i yrkesskolan, en studie av tre branscher vid Optima
Sirén, Maria (2020)
Sirén, Maria
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004286245
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004286245
Tiivistelmä
Tämä opinnäyte käsittelee ammatillisen koulutuksen teknistä tietämystä. Tutkimus kattaa kolmea toimialaa; maatalousala, talotekniikka ja autoala Optimalla. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, pystyykö koulu nopeaan teknologiseen kehitykseen.
Tutkimus on opiskelijoiden, opettajien ja työelämän kanssa tehty laadullinen haastattelu kolmella eri sektorilla. Se käsittelee teknistä osaamista ja eri sidosryhmien mielipiteitä ja odotuksia koulutuksesta. Tutkimus tehtiin vuoden 2020 ensimmäisellä neljänneksellä.
Tutkimuksen tulokset osoittavat tyytyväisyyttä nykypäivän koulutukseen. Opiskelijoiden hankkimalla teknisellä tiedolla on hyvä laajuus ja se valmistelee heitä tulevaa työelämää varten. On myös uuden tekniikan aloja, jossa koululla on opetuksen kannalta parantamiseen varaa.
Haastattelujen tulosten perusteella esitetään joitain avainsanoja ja parannusehdotuksia. Ehdotuksia jatkotutkimuksiin annetaan.
Tutkimus on opiskelijoiden, opettajien ja työelämän kanssa tehty laadullinen haastattelu kolmella eri sektorilla. Se käsittelee teknistä osaamista ja eri sidosryhmien mielipiteitä ja odotuksia koulutuksesta. Tutkimus tehtiin vuoden 2020 ensimmäisellä neljänneksellä.
Tutkimuksen tulokset osoittavat tyytyväisyyttä nykypäivän koulutukseen. Opiskelijoiden hankkimalla teknisellä tiedolla on hyvä laajuus ja se valmistelee heitä tulevaa työelämää varten. On myös uuden tekniikan aloja, jossa koululla on opetuksen kannalta parantamiseen varaa.
Haastattelujen tulosten perusteella esitetään joitain avainsanoja ja parannusehdotuksia. Ehdotuksia jatkotutkimuksiin annetaan.
