Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Sähkölaadun parantaminen kivenmurskauslaitoksissa takuudatan perusteella

Kyyhkynen, Rami (2020)

Avaa tiedosto
Kyyhkynen_Rami.pdf (1.576Mt)
Lataukset: 


Kyyhkynen, Rami
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004286347
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi kivenmurskaukseen ja seulontaan erikoistunut yritys, Metso Minerals Oy. Työn tarkoituksena oli kehittää Metson Tampereen tehtaalta toimitettujen kivenmurskauslaitosten sähkölaatua entisestään, analysoimalla maailmalta tulevia asiakasreklamaatioita.

Kivenmurskainten luonnollinen toimintaympäristö on äärimmäisen haastava. Murskauslaitosta käytetään ulkoilmassa erittäin pölyisissä ja tärinälle alttiissa olosuhteissa. Tästä syystä sähköihin ja automaatioon liittyvien komponenttien altistuminen ulkoisille häiriötekijöille on väistämätöntä. Sähköihin ja automaatioon liittyvät ongelmat koneissa vaativat monesti perusteellista vianhakua ja saattavat aiheuttaa asiakkaalle merkittäviä tappioita koneiden ollessa toimintakyvyttömiä. Tästä syystä tuotelaadun parantaminen vikaantumisten välttämiseksi on äärimmäisen tärkeää. Työn aikana tuotelaatua saatiin parannettua lisäämällä esimerkiksi erilaisia suojauksia kaapelisarjoille reklamaatioista saadun tiedon perusteella. Parannukset eivät vielä näkyneet, mutta tulevat näkymään sähköihin liittyvien takuutrendien laskevana kuvaajana.

Reklamaatioiden sisältämää tietoa kerättiin Excel-taulukkoon. Näin voitiin esimerkiksi nimiketiedon perusteella löytää usein toistuvia vikaantumisia, mitkä vaativat korjaavien toimenpiteiden tekemistä nopeasti. Korjaavien toimenpiteiden implementoinnin jälkeen todella tärkeä osa laadunparannusprosessia oli myös seuranta, olivatko korjaavat toimenpiteet riittäviä, uusien reklamaatioiden estämiseksi samasta aiheesta. Osassa tapauksista seurantavaiheeseen pääseminen saattaa tosin kestää hyvinkin pitkään. Tällaisia tapauksia ovat esimerkiksi suunnittelumuutoksia vaativat parannukset.

Jokaisen sidosryhmän toiminnalla on merkitystä parhaan lopputuloksen saavuttamiseksi. Laadukkaan laitteen valmistus lähtee osaavasta suunnittelusta ja huipentuu yksittäisten asentajien kädentaitoon. Tästä syystä onkin tärkeää, että jokainen organisaatio tekee parhaansa, parhaan mahdollisen laadun saavuttamiseksi.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste